Lou Reed - Rock and Roll Heart

11. januar 2007 af Michael Panduro

Lou Reed - Rock and Roll Heart billede

Grundig gennemgang af Reeds karriere uden for megen udenomssnak

Lou Reeds imponerende bagkatalog, der efterhåndens strækker sig over 40 år er noget af en mundfuld at begive sig ud i. Ikke desto mindre lykkedes det glimrende i ”Rock and Roll Heart”, der kronologisk og uden for megen udenomssnak på lige under halvanden time kommer fra 60erne og op til midten af 90erne (filmen er produceret i 1998).

Der spildes ikke overflødig tid på Reeds privatliv, så vi slipper for historier om sex, stoffer og groupies, men for i stedet en grundig og kærlig indføring i mandens musikalske univers. Gennem gamle optagelser og nye og gamle interviews med Reed, John Cale og resten af The Velvet Underground, såvel som David Bowie, David Byrne, Patti Smith, Thurston Moore og andre får vi et indblik i de oplevelser, mennesker og miljøer der ligger til grund for Reeds tekster. Det fede ligger i at filmen aldrig bevæger sig uden for teksternes univers. Den svælger ikke i unødvendige anekdoter om livet som rockstjerne, den tager kun lige det med der belyser nye aspekter af de i forvejen hudløst ærlige tekster.

Filmen er kronologisk opbygget og dækker både tiden i The Velvet Underground i og omkring Andy Warhols the Factory, samt Lou Reeds karriere som solokunstner. Alle markante udgivelser bliver gennemgået, fra The Velvet Underground and Nico, over Transformer til den mildest talt ukommercielle Metal Machine Music. Numre bliver gransket, undersøgt og fortolket, nogle bliver hyldet andre bliver ikke ligefrem rost. Der lægges ikke fingre imellem i filmen der er lige så hudløst ærlig som den kunstner den giver et portræt af.

”Rock and Roll Heart” er en gennemarbejdet og detaljeret indføring i Lou Reeds fascinerende univers, en rejse gennem en af rockens ubestridte enere og en af New Yorks allervigtigste ambassadører. Er man blot en smule intresseret er der ikke rigtig nogen vej udenom.

DVDen byder ud over filmen på en sært sammensat bunke bonusmateriale. Først bydes der på en plat og pretentiøs gimmick inspireret af Warhol, i hvilken alle der er blevet interviewet til filmenm vher i sær skal sidde et minuts tid og stirre ind i kameraet. Det er fjollet, ligegyldigt og pretentiøst som ind i helvede, men det giver en en følelse af at der er rigtig meget bonusmateriale på skiven. Der medfølger en kort biografi over alle medvirkende, ligesom der er en komplet discografi for Reed, med direkte links til de dele af filmen der omhandler enkelte numre eller albums – en glimrende feature. Sidst kommer en lille et-minut lang optagelse af Velvet Underground i The Factory. En tilsyneladende sjælden, men ikke desto mindre ret ligegyldig tilføjelse til en udgivelse der i allerhøjeste grad lever på hovedfilmens høje niveau.

Warner Bros..

Titel: Lou Reed - Rock and Roll Heart
Original Titel: Lou Reed - Rock and Roll Heart