Love,Simon 4K Ultra HD+Blu Ray

2. december 2018 af Maria Bjerregaard

Love,Simon 4K Ultra HD+Blu Ray billede

”Love, Simon” er en sød og charmerende film med et meget vigtigt emne. Den er meget amerikansk og Hollywood-sød, men alt i alt er filmen ret vellykket.

Coming-of-age drama-komedier er bestemt ikke en ny ting. V har tidligere haft den anmelderroste ”Juno” med en fantastisk Ellen Page i hovedrollen som gravid teenager. Som et alternativt bud på endnu et drama er den oscarvindende ”Moonlight”, hvor vi også følger en ung dreng fra barn til voksen i et utilgiveligt og barskt miljø. Og nu går turen så til ”Love,Simon”, der fik stor succes i USA og har indtjent cirka 66.millioner dollars på verdensplan. Dette er også ganske fortjent, da det er en meget sød fortælling, om at skulle springe ud som homoseksuel. Filmen huskes også for at være den første store Hollywood produktion, som

Hvordan springer man ud
Highschool eleven, Simon (Nick Robinson) gemmer på en stor hemmelig. Han er homoseksuel og har ikke sprunget ud til sin familie eller venner. Han vil ikke have at de opfatter ham anderledes. En dag læser han en indlæg på deres highschool side, hvorpå en anden homoseksuel mand, som kalder sig selv ”Blue”, åbner op om sine følelser og bekymringer. De to starter med at skrive med hinanden, og Simon bliver mere og mere sikker i sit valg, om at springe ud, og prøver at finde ud af, hvem Simon i virkeligheden er. Men desværre går det ikke helt efter planen, og det får store konsekvenser for Simon og ikke mindst hans omgangskreds.

Charmerende casting
At Nick Robinson er valgt i rollen som Simon er ingen overraskelse. Han har tidligere vist sit talent i ”Jurassic World” og teenagedramaet ”Alt eller Intet”. Her viser han sit komiske talent og charme, men har også den rette sårbarhed til at bære rollen. Han får også fint sammenspil af sine jævnaldrende kollegaer b.la. Alexandra Shipp, som de fleste nok bedst kender fra hendes arbejde i X-men filmene. Vi bliver også nød til at fremhæve Jennifer Garner, der spiller Simons forstående mor. Garner har en fantastisk evne til bare at gå ind i en scene og sige replikken ” it almost like I can feel you holding your breath” og så få et helt publikum til at tøre øjnene.

En masse kærlighed og positivitet
Det er faktisk helt absurd, at vi stadig i det 21.århunderende skal springe ud eller kæmpe med at leve som homoseksuel. Men desværre viser det sig stadig at være et vigtigt emne, når vi gang på gang høre om diverse hate crime og intolerance. Filmen forsøger også at gøre grin med at springe ud, og det er faktisk meget bemærkeligt at tænke på, at det udelukkende er homoseksuelle, som ”skal” gøre det. Filmen er produceret i Hollywood, så det gør naturligvis også, at det hele lige får en skefuld sukker mere. Det er forudsætteligt at Simon naturligvis møder hans Blue, og selv efter hans hemmelighed er sluppet ud, så sker der ikke yderligere noget fysisk modbydeligt for ham. Men det er måske helt okay, da hans følelser og tanker bliver rodet med.

”Love, Simon” er en sød og charmerende film. Den har valgt nogle pragtfulde unge skuespillere, især må vi fremhæve Nick Robinson, og man kan mærke, de har haft de sjovt sammen. Manuskriptet er fint med gode og kvikke replikker, og det hele føles meget ægte og autentisk.

Ekstra materiale
Som ekstra materiale får vi et godt og blandet udvalg af lækkerrier. Der er slettede scener, som faktisk giver god mening, at de er blevet slettet, da de ville afsløre for meget af karaktererne. Men derfor er det stadig sjovt at se alligevel. Der er en god lille feature,”The Adaptation” fra bog til film, hvor vi også ser forfatteren Becky Albertalli, som er meget rørt over, at hendes bog bliver fortalt på det store lærred. Desuden er filmens instruktør, Greg Berlanti, også homoseksuel så man kan fornemme, hvor meget dette projekt også betyder for ham.

Der er en kort feature ”The Squad”, hvor man ser kemien imellem de unge skuespillere, efterfulgt af ”Dear Georgia” og ”Dear Atlanta”, som måske er lidt mere intetsigende, da de blot omhandler lokationen af filmens begivenheder. Men det løftes op med en lille video i ”#FirstLoveStoryContest Winner”, hvor folk har lavet og tilmeldt deres egne film om deres livs første kærlighed. Her gik prisen til en ung kvinde, som blev forelsket i en anden ung kvinde, og de måtte ikke tage til prom sammen. Filmen viser derfor, hvordan deres kærlighed er stærkere end autoriteternes.
Et kommentarspor med instruktør og producer samt manuskriptforfatteren er også til at slå til. Personligt kunne en gag reel have pyntet, da skuespillerne ser ud til at have haft det sjovt sammen, og de højt sandsynligt har lavet sjove fejl.

Alt i alt er ekstra materialet meget tilfredsstillende.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Love,Simon