MacGyver Sæson 1

18. marts 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

MacGyver Sæson 1 billede

Agent med teknisk snilde og en IQ over gennemsnittet, men tv-serie med kedelige missioner og uddateret production value

Fra 1985-1992 kørte der på tv en serie om en hemmelig agent, der med sin intelligens og sin schweizerkniv kunne komme ud af enhver tænkelig svær situation. Navnet var MacGyver, og selvom jeg ikke selv har set den gamle originale serie, så har den i dag lidt af en kultstatus. Derfor har man i 2016 forsøgt at genoplive serien med et remake om superagenten MacGyver, hans team og hans schweizerkniv. Det virker dog som om, at man har glemt, at seriemediet har udviklet sig i høj grad siden 80’erne og 90’erne og derfor virker den nye MacGyver-serie gammel.

Igennem sæsonens 21 afsnit følger vi den unge Angus ”Mac” MacGyver (Lucas Till), der arbejder for det hemmelige agentur The Phoenix Foundation, der løser problemer rundt omkring i verden. MacGyver har den evne, at med teknisk snilde, intelligens og sin schweizerkniv, så kan han bygge/tænke/opfinde sig ud af de fleste situationer, hvilket ofte kommer ham til gode, når han opererer rundt omkring i verdens brændpunkter. Med sig på holdet har MacGyver den tidligere soldat Jack Dalton (George Eads), superhackeren Riley (Tristin Mays) og roommaten og amatørskuespilleren Bozer (Justin Hires).

Køber man præmissen om, at MacGyver kan opfinde sig ud af alle tænkelige situationer, med hvad han lige har ved hånden, så er man nået langt, men måden hvorpå dette visualiseres virker på ingen måde. Mens MacGyvers voice-over ofte løber hen over skærmen splittes skærmen i flere dele og efterlader seeren forvirret. Her må man ofte acceptere, at MacGyver lige har lavet en faldskærm, en bombe, en natkikkert, eller et eller andet brugbart ud af næsten ingenting uden egentlig at forstå hvordan.

Seriens plot føles langt hen ad vejen kedelig, og det skyldes, at de mange missioner føles trivielle og genbrugte. Det er ikke meget ved at se et hold agenter ordne den ene hemmelige organisation efter den anden i et random land i hvert afsnit, især fordi der meget sjældent egentlig er noget på spil. Man ved, at hverken verden eller karakterer på noget tidspunkt er i reel fare. Der er dog nogle afsnit, der har lidt mere spændende plots end de store verdensmissioner, fx et afsnit hvor en pige kidnappes eller et afsnit hvor en seriemorder efterligner Zodiac-morderen, men generelt er der bare alt for mange dårlige afsnit, der lugter langt væk af metervarer og manglende kreativitet og overraskelse.

Selve skuespillet er fint, og især den broderlige ping pong mellem MacGyver og partneren Jack Dalton er til tider ganske underholdene, men ingen af karaktererne udvikler sig ikke rigtigt i løbet af sæsonen, og derfor forbliver de blot tomme skaller. For lige at sætte serien i relief, så fungerer et af afsnittene som en cross-over med Hawaii Five-O og MacGyver indskriver sig dermed i samme univers som førnævnte serie samt Scorpion og NCIS-serierne, og lad mig bare sige med et samme, at det efter min mening ikke just er garanti for kvalitet.

Måske forsøger remaket af MacGyver at fremelske en form for nostalgi eller måske har den blot glemt at følge med tiden. Missionerne er kedelige, karaktererne ligeså, og det der skal skille MacGyver ud fra mængden, MacGyvers hurtige opfindelser, er så kluntet og klodset fremstillet, at det aldrig føles ordentlig integreret i handlingen. MacGyver-remaket kan ikke snige sig op på mere end 2 stjerner.

Ekstramateriale
MacGyver Sæson 1 på DVD indeholder følgende ekstramateriale:
• MacGyver It! The Making of the Pilot.