Maggie's Plan

23. januar 2017 af David Lund

Maggie's Plan billede

Dejlig anderledes indiefilm.

Den amerikanske indiefilm lever i bedste velgående. Siden 00’erne har indiefilmen vundet stort ind på både biografer og hjemmemarkedet, og det er rart at lidt mere atypiske film er gået ind i mere almene menneskers hjerter. Både de små og store indiefilm har dog en tendens til, at fokusere på teenagere - eller mere bestemt coming of age dramaer med et humoristisk islæt. Derfor er det altid rart, når denne formular bliver brudt - især hvis det fungerer.

“Maggie’s Plan” tager udgangspunkt umiddelbart lige efter et typisk coming of age komediedrama. Maggie (Greta Gerwig) er en kvinde med en skæv og tiltalende personlighed, der prøver at finde ud af kærligheden. Uden at tage den velkendte rute og fremmane en romantisk, storladen og utopisk kærlighedsfortælling, tager “Maggie’s Plan” fat i en mere troværdig og jordbunden historie. Maggie forelsker sig i den gifte John (Ethan Hawke), ødelægger hans ægteskab, tre år senere har de et barn sammen, og pludselig går det op for Maggie, at John og hans ekskone er perfekte sammen. Her indtræder Maggies store plan med at bringe dem sammen igen. Jeg mindes ikke en lignende historie før, så hatten af for plottet.

Med netop plottet i tankerne, kunne “Maggie’s Plan” sagtens ende som en lettere tung film, men det er det ikke. Filmen har en lun tone og varm humor hele vejen igennem, selv i de mest seriøse scener, hvilket får materialet til at glide let ned. Slutningen er måske forudsigelig men på ingen måde skuffende, og man ender i et fint humør med en god oplevelse i bagagen.

Udover at være temmelig original, har “Maggie’s Plan” også den fordel, at den har sammensat et helt fantastisk cast, der består af enkeltvist fremragende skuespillere, og sammenlagt fungerer til punkt og prikke. Greta Gerwig udgør en eminent hovedrolle i Maggie med en naturlig charme og stor spændvidde. Ethan Hawke spiller som vanligt, men genfinder også en karisma fra en svunden tid. Julianne Moore spiller dansker en smule mindre troværdigt, mest fordi man selv er dansker. Hendes accent rammer fuldstændigt ved siden af, og hendes ytring af danske ord er nærmest uigenkendeligt. Med det sagt spiller Moore dog altid sine roller godt, og dette er ingen undtagelse. Bill Hader er også både komisk og ubehagelig, og det er fortsat rart, at manden får roller i film som disse, hvor han hører bedst hjemme.

“Maggie’s Plan” ender som en original film med en stemning man sjældent har fundet i andre film. Hvis de nævnte skuespillernavne ikke er nok til at overbevise dig, bør du i det mindste se den for at få et par grin og komme i godt humør i denne mørke vintertid.

Billede & Lyd - 4/6

Billedet er klart og præsenteret i kolde farver og nuancer til at understrege vinterens New York. Det ser godt og detaljerigt ud med klare kunstneriske valg undervejs. Lyden derimod er en smule flad. Imens al dialog går fint igennem, mangler der detaljer i baggrunden såvel som lidt slagkraft i de få mere larmende scener.

Ekstramateriale - 4/6

Det bedste ved ekstramaterialet er kommentarsporet med instruktøren Rebecca Miller. Det kommer vidt omkring de tekniske aspekter med masser af små finurlige historier undervejs og keder aldrig. En featurette på 15 minutter går bag om kameraet og fungerer også fint som et lille supplement. Derudover er der et 15 minutters Q&A fra Sundance som ikke rigtigt fortæller noget nyt om filmen, men alligevel siger det med andre ord.

Universal Pictures.

Titel: Maggie's Plan
Original Titel: Maggie's Plan