Magic Mike

11. februar 2013 af Nikolaj Sonqvist

Magic Mike billede

Det’ bare mænd og ikke meget andet

Chippendales 3.0
Magic Mike (Channing Tatum) er bygningsarbejder om dagen og mandestripper om aftenen på Xquisite Strip Club, der er ejet af Dallas (Matthew McConaughey). Da den 19-årige kollega Adam (Alex Pettyfer) bliver fyret fra byggepladsen, tager Mike ham under sine vinger og med ind på stripklubben, hvor han får tilnavnet ‘The Kid’. Adam kan ikke danse, men alle på Xquisite, mener der lurer et skult talent i ham. Adam er dog umoden og bliver alt for hurtigt fristet af pengene, stofferne og pigerne.

Mike bliver hurtigt interesseret i Adams overbeskyttende søster Brooke (Cody Horn), men hun skal vise sig, at være lige så svær at få fingrene i, som Mike har det med at få et lån i banken. Mike vil nemlig gerne væk fra Miami og starte et nyt liv, men det kan være svært at rive rødderne helt op og forfølge sine drømme.

Tatums erindringer
Magic Mike er løst baseret på Tatums egne oplevelser som 18-årig mandestripper i Florida. Tatum gik fra mandestrip og model for Armani, Abercrombie & Fitch og D&G, inden han blev spottet af en talentspejder og fik sin filmdebut. Det er samtidigt også Tatum, som er medproducent og hovedmand bag filmen, ligesom han altså spiller hovedrollen og selv udøver de sensuelle og frække danse i filmen.

Men i instruktørstolen satte Steven Soderbergh (Out of Sight, Erin Brockovich, Traffic, Oceans 11, 12, 13) sig, der om nogen laver forskellige film i svingende kvalitet. Soderbergh er kendt for skiftevis at lave film for at tjene penge og derefter bruge de penge til at lave de film, han i virkeligheden gerne vil lave. En tilgang til filmmediet som man ville ønske andre vil tage. Det er dog vanskeligt at se, om Magic Mike tilhører den ene eller anden kategori.

Det’ Bare Mænd
Hver eneste danseakt i Magic Mike har både sensuel, forførende og fræk dansekoreografi, sidestillet med absurd latterlig udklædning og masser af humor. Numrene får hele armen i matros-, politi-, militær- og cowboytøj, som bygningsarbejdere, eller i lak og læder. Der er ingen grænser for langt banden af strippere presser hver enkelt nummer hver eneste aften. Men desværre er Magic Mike ikke meget andet en flotte muskelløse mænd i meget lidt tøj, der danser frækt.

Ned over Tatums virkelige oplevelser som stripper, er bundet en forudsigelig og uoriginal historie om gabende kedelig kærlighed, uforløst stofmisbrug, meningsløse dametogter i soveværelset, og Mikes malplaceret sidehistorie om svigtende investeringer og drømme om at blive møbeldesigner.

Det er som om, at det pludselig er gået op for filmholdet bagved, at man ikke kun kunne nøjes med en historie om mandestrippere, men at man også måtte klemme noget indhold ind. Af samme årsag virker handlingen udviklingshæmmet store dele af tiden, idet der udover mandestrip, stof- og drukture og seksuelle eskapader, ikke sker sønderligt meget. Alting udvikler sig ulideligt langsomt og i en retning vi alle har forudset.
Magic Mike er bare mænd og ikke meget andet.

Warner Home Video.

Titel: Magic Mike