Mala Noche

7. december 2007 af Christian Arhoff Andersen

Mala Noche billede

Gus Van Sants debutfilm Mala Noche går i biografen i december, så kom ud af kulden og ind i biografen

I 1985 fik en lille film ved navn ”Mala Noche”, stor opmærksomhed da Los Angeles Times kårede den som årets bedste independent film, og gik sin sejers gang på flere forskellige film festivaler. Filmen tiltalte mange på grund af sin fremstilling af homoseksuelle, ulovlige immigranter og mest af alt filmens romantiske billede af nattelivet. Mest af alt åbnede filmen døre for dens unge instruktør Gus Van Sant, der fandt et stort publikum sin alternative stil.

”Mala Noche” er en filmatisering af kult poet Walt Curtis semiautobiografiske bog, og det er let at se hvorfor bogen har tiltalt Gus Van Sant, da historien højest sandsynligt ikke er for alle. Walt Curtis (Tim Streeter) arbejder i en døgnkiosk i Portland, Oregon. Her hænger han ud med andre poeter, forfattere og venner, der deler hans poetiske attitude til livet. Mens han arbejder i butikken, lægger han pludselig mærke til nogle unge mexicanske mænd, der hænger ud i nattelivet og holder til på et billigt hotel i nærheden af kiosken, hvor mange ulovlige immigranter bor.

Efter noget tid føler Walt at han er blevet forelsket i en af mexicanerne ved navn Johnny (Doug Cooeyate), og han begynder langsomt at hilse på gruppen, og snakke lidt med dem, for at få sin fod indenfor døren i gruppen, så han kan komme nærmere Johnny. Resten af filmen omhandler Walts frustrerende forsøg på at kommunikere med Johnny, da han ikke snakker engelsk, og hans forsøg på at vise ham at han er interesseret i ham, men da denne periode i filmen næsten virker improviseret, vil jeg ikke ødelægge oplevelsen ved at fortælle for meget.

Filmen er skudt for 25 tusind dollars, og det er let at se at de ikke har haft alverdens penge. Den er skudt i sort/hvid det meste af tiden, med lidt halvrodede vinkler. Den sort hvide del er dog en fordel for filmen, da det giver mange interessante nattelivs billeder, der spiller på lys og skygger.
Interessent er det også at se at Gus Van Sant’s fingeraftryk er over hele filmen, på trods af at det er hans debut spillefilm. Frustrationerne i kærlighed og den alternative kærlighedshistorie, er typisk Van Sant, men også hans stilfuldhed omkring homoseksualisme. Mange instruktører ville sandsynligt gøre et stort politisk nummer, ud af for eks sexscenen der er i filmen, men ikke Van Sant.

Filmen blev taget op på Cannes i 2006, i en restaureret udgave, og dette er også grunden til at den for repremiere i Danmark. Filmen er dog højaktuel, da ulovlige immigranter, er et stort emne i USA, og Mala Noche er nok en af de film, der behandler emnet bedst. Skuespil præstationerne er som de tit er i super low budget film, ikke specielt godt. Tim Streeter som Walt Curtis, gør det bedst, men han har også et par mindre gode scener. Resten er ikke værd at nævne. ”Mala Noche” er en anderledes filmoplevelse, specielt hvis man ikke har stiftet bekendtskab med Van Sant før, bør man måske starte med ”My Own Private Idaho” eller ”Good Will Hunting”.

Independent film kræver for det meste lidt ekstra opmærksomhed, og med sort/hvid og uden kendte skuespillere, kommer ”Mala Noche” måske til at gå for tomme huse og det er ærgerligt, da det er en rigtig god film. Dette er en nem anbefaling for Gus Van Sant fans, da dette er den eneste måde at se filmen på, da der ikke findes en dvd udgave i Danmark, men også for folk der er trætte at mainstream film og ønsker en anderledes biografoplevelse er ”Mala Noche” et godt valg. Filmen har fejl og mangler, men imponere og overrasker på mange andre punkter, at det er nemt at anbefale den. Bare husk dit åbne sind.

Titel: Mala Noche
Original Titel: Mala Noche
Premieredato: 7. december 2007