Manborg.

18. november 2013 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

Manborg. billede

Steven Kostanski har skabt en herlig og vild B-Film. Lavet med en sådan kærlighed til film mediet, at man ikke kan undgå at elske den. Ægte drengerøvs action, tilsat blod, stopmotion, drabelige nævekampe og en elskelig cyborg. Hvad mere kan man forlange af en Sci-Fi action film.

Verden er på randen til undergang. Portene til helvede er blevet åbnet, og satans dæmoner vælter frem, og dommedag har aldrig været tættere på. De blodtørstige dæmoner bliver ledet af den nådesløse Grev Draculon. Menneskene har samlet en sidste hær af modstandsfolk, og i frontlinjen kæmper en tapper soldat, der desværre bliver skudt totalt i smadder af den overvældende modstand. Hans dødende krop får dog ikke lov til at ligge og rådne op. En videnskabsmand sætter ham sammen igen, og laver ham til en skabning, der er halvt robot og halvt menneske. Han er nu Manborg, og igen klar til at tage kampen op imod Grev Draculon og hans mænd. Snart hvirvles Manborg ind i modstandskampen. Han og den lille flok oprører han kæmper med, tages dog til fange af overmagten, og af den grusomme Baron, der trods sit grimme ydre, er en meget romantisk dæmon. For at overleve i fangeskab bliver de udsat for hårde prøver i den lokale arena, hvor dæmonsoldater og kæmpe muterede monstre bliver deres modstandere. Hver dag bliver en kamp for overlevelse for Manborg og hans lille gruppe, men de har om nogen modet og styrken til at sætte sig op imod Baronen og den modbydelige Grev Draculon, og det kommer ikke til at gå stille for sig.

Manborg er kult. Ikke bare wannabe Kult, men ægte kult og den har heldigvis gået sin sejrsgang verden over. Instruktøren Steven Kostanski og hans folk har virkelig lavet en fed film, der hylder undergrundsfilm i al almindelighed. Der er ikke noget falskt eller forloren her, blot en smittende glæde ved at lave film, og det lyser ud fra hvert frame i Manborg.

Manborg er næsten kun filmet i en kælder på et green screen, hvor der så er lagt computeranimerede billeder ind som baggrund. Det har været en langsommelig proces at få alle klip i hus, og et kæmpe arbejde at få det hele lagt sammen i computeren. Lag på lag af billeder og effekter danner den færdige film, og skaber et helt specielt udseende. Desuden er der lavet en del af de gode gamle stopmotion animationer. Specielt et kæmpe muteret monster, der kæmpes imod i den store arena, er suverænt lavet.

Historien og skuespillet er lige præcis som det skal være i den her slags film. Manborg er udover at være ekstrem blodig og voldsom også rigtig sjov. Sort humor og ekstrem gore går hånd i hånd her, og hvis man elsker film i horror, kampsports og Sci-Fi genrene vil man trække på smilebåndet flere steder undervejs. Lyd effekter og flere af de digitale effekter, får en til at tænke tilbage på de gode gamle computerspil, og stilen i sig selv oser langt væk af 80’er charme. Man kommer til at tænke på film og spil som: The Terminator, Doom, Wolfenstein, The Running Man, Fist of the North Star, og en stor bunke af film fra selvskabet Troma, og alverdens kampsportsfilm fra Hong Kong. Manborg har elementer af det hele.

Steven Kostanski har skabt et mesterværk, og det er virkelig svært at finde noget, der ikke er skønt ved Manborg. Det bliver virkelig spændende at se hvad Kostanski og hans hold laver næste gang. Det kunne selvfølgelig være spændende at se, hvad han ville gøre med et stører budget, men et eller sted håber jeg nu, at han vælger at lave endnu en film i sin kælder.

Spilletiden på Manborg løber på 60 min. Men husk at hænge på og se traileren til Bio Cop, der kommer efter Manborg, og nærmest er en del af filmen. Bio Cop er ligeså charmerende som Manborg, og selvom det er en ”Fake Trailer” for en film der ikke eksistere, så rives man hurtigt ind i filmens stil og univers. Det er sjovt, klamt og virkelig blodigt. Bio Cop var en af de film, man ville ønske fandtes i virkeligheden.

Ekstramateriale.

Der er en del forskelligt ekstramateriale på denne udgivelse af Manborg. Interviews med folkene både bag og foran kameraet, filmens trailer og en masse andet. Mest spændende er et kort program, der viser hvordan de forskellige effekt scener er blevet til.

Ekstramaterialet får 4 stjerner ud af 6 mulige.

Manborg kan ses i sit originale format, og lyden er Dolby Digital 5.1.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.