Manden Bag Døren

15. august 2003 af Marianne Elsøe Rasmussen

Manden Bag Døren billede

Nikolaj Coster-Waldau er tilbage i dansk film, og leverer en pragtpræstation i rollen som dørmanden Svend. "Manden bag døren" er en flot opfølger på Jesper W. Nielsens succes "Okay" fra 2002.

"Manden bag døren" handler om Svend (Nikolaj Coster-Waldau), der arbejder som dørmand på en lokal natklub i København. Med en neurotisk mor, en fordrukken far og en bror, der har meldt sig ud af familien, er et af Svends få faste holdepunkter kæresten Lizzie (Iben Hjejle), der arbejder som bartender på samme natklub. Parrets forhold skildres i starten af filmen som meget tæt, da Lizzie og Svend lover hinanden aldrig at forlade hinanden - "hvis du går fra mig, så går jeg bare med". Som filmen skrider frem, går forholdet dog stærkt ned ad bakke, da Svend bliver stadig mere mistroisk og begynder at udspørge Lizzie om, hvordan hun taler med de mandlige kunder osv. Dette kulminerer med, at Lizzie skal underskrive et langt sæt regler om, at man i forholdet har ret til at udspørge hinanden om alt, såfremt man har den mindste mistanke om utroskab. Efter et stykke tid kan Lizzie ikke længere leve med Svends jalousi og evige udspørgning , og hun forlader Svend. Langsomt begynder det at gå op for Svend, at hans mistroiskhed bunder i hans barndom, og at han som faderen, der har nedbrudt moderen med sin jalousi, også selv er ved at ødelægge forholdet til Lizzie. En lang kamp med mange uopklarede spørgsmål begynder, og gennem hele filmen står det uklart om Svend kan redde sig selv og forholdet til Lizzie. Parallelt med denne krise prøver Svend at redde forholdet mellem sine forældre. Moderen har endelig taget sig sammen til at forlade Svends far, og det sætter Svend som en lus mellem to negle, da han på den ene side gerne vil beskytte sin neurotiske mor, og på den anden side også gerne vil hjælpe den faderen, som, med vold og magt, prøver at finde moderen for at tvinge hende tilbage til ham. Titlen "Manden bag døren" spiller derfor både på Svends job som dørmand, men også på de uafklarede følelser i forholdet til faderen, som forfølger Svend i det voksne kærlighedsliv.

"Vi har lukket virkeligheden ind" siger instruktøren Jesper W. Nielsen, da filmen faktisk bygger på en autentisk historie om dørmanden Flemming Pedersen, der kørte en tur med sin fars lig i 1998. Jesper W. Nielsens film er en flot opfølger på succesen "Okay" fra 2002. Igen er der tale om et stærkt drama, der tager afsæt i hverdagsmiljøet, og er drevet af stærke karakterer. Filmen er dog visuelt flottere og mere stilren end "Okay". Det er dejligt at se Coster-Waldau tilbage i dansk film, og denne leverer en pragtpræstation i hovedrollen som Svend. Ligeledes er der gode præstationer af Iben Hjejle som kæresten Lizzie, og af svenskeren Per Oscarsson som faderen Karl. Alt i alt en meget vellykket film, hvis primære kvalitet ikke er, at den bygger på virkelige hændelser, men nærmere at den skildrer tanker og følelser, som vedkommer de fleste. Filmen kan varmt anbefales.

Titel: Manden Bag Døren
Original Titel: Manden Bag Døren
Premieredato: 15. august 2003