The Crow
Beetlejuice Beet...

Marguerites Formel

4. juli 2024 af Maria Bjerregaard

Marguerites Formel billede

Det schweiziske stjernefrø Ella Rumpf brillerer som det nørdede matematik-geni i ”Marguerites Formel”.

Det kan være svært at opnå succes og status i en meget mandsdomineret verden. Dette har sikkert også været tanken bag filmen, hvor instruktør Anna Novion har sat et kvindeligt super-geni i fokus. For intelligens kan vel ikke have nogen specifikt køn eller race.

Den 25 årige Marguerite ( Ella Rumpf) er en fremragende matematik studerende ved et prestigefyldt universitet i Paris. Selvom hun er den eneste kvinde, så har hun formået at få respekt for både elever og undervisere. Hun er lige ved at blive færdig med sin Ph.d.-afhandling, men efter en præsentation går galt, stiller hun lige pludselig spørgsmål ved hele sin tilværelse. Marguerite vender nu hele den matematiske verden ryggen og begynder for engangsskyld at leve sit liv.

Det kan virker ret vildt at opgive alt, man har arbejdet og kæmpet for. Blot fordi man indser, at man ikke havde ramt rigtigt. Men dette er muligvis tanken i blandt de højtuddannet studerende, som ofrer hele deres liv på et fokusområde. Derfor kan al modvind virke som et kæmpe nederlag. Dette ses tydeligt i denne film, hvor Marguerites verden pludselig vælter helt. Og ikke nok med det, så er det en ny mandlig studerende, som står til det helt store gennembrud. På hendes emne igennem mange år.

Der er også noget stolthed og ego, som bliver skrøbeligt, og derfor vælger Marguerite at leve hendes liv uden matematik – dog kun for en kort stund, da det er umuligt for en matematiker ikke at se tal i alt. Også i spillet Mahjong finder hun sit kald, som hjælper hende med at betale husleje. Det hele kan godt virke ret klichefyldt. Man har en passion i livet, som man smider helt fra sig, fordi man gerne vil leve et normal liv. Dog virker publikum indforstået med, at passionen nok skal komme tilbage igen. Nu bare med lidt flere livslektioner.

Den unge schweiziske skuespiller, Ella Rumpf har allerede vundet mange priser for dette portræt, og dette kan man sagtens forstå. Hun formår at gøre Marguerite bade kold og kynisk, men samtidigt har hun hjertet på rette sted. Selvom hun skal portrætteres som en lidt akavet, nørdet kvinde, så kommer man ikke udenom, at Rumpf er utrolig smuk. Også selvom Marguerites stil måske ikke er for alle.

”Marguerites Formel” er en ganske fin og lille film med et schweisk stjerneskud i hovedrollen. Selvom plottet kan virke meget klichefyldt, så er man fortsat investeret i Marguerites rejse, hvor Ella Rumpf gør det fremragende. Og så skal man endelig ikke lade sig skræmme over al den uforståelige matematiksnak. Som publikum kan man sagtens følge med.

Titel: Marguerites formel
Original Titel: Le Théorème de Marguerite
Premieredato: 4. juli 2024