Marley & Me

27. marts 2009 af Mie Bach

Marley & Me billede

Jennifer Aniston og Owen Wilson i en sød film, der dog ikke rigtig kan finde ud af om den er en komedie, et drama, en familie eller romantisk film.

Jeg kan lige så godt ligge kortene på bordet. Denne film var en ren rollercoaster-tur for mine følelser. Nogle fremprovokeret af filmens handling og andre grundet frustration over filmen. Det startede meget godt. Komedie om klodset hund, der bor hos et sødt par. Men hov så skete der pludselig noget med genren. Komedien er nu byttet ud med et seriøst hverdagsdrama. Forholdet fungerer ikke rigtig, hverdagen har sat ind og hunden er lige pludselig irriterende. Men som tider går, bliver det lidt hyggeligt og sjovt igen for bum! at blive til den vildeste tudefilm. Jeg var ikke forberedt på det, men nu er du beredt, så måske rutchebaneturen bliver mere behagelig.

Jennifer Aniston og Owen Wilson spiller journalistparret Jenny og John, der er ansat på konkurrerende aviser. De bliver gift og beslutter sig for, at flytte fra Michigan til Florida. For at få Jenny til at glemme tanken om at få børn et rum tid, køber de Golden Retriever clearance-puppy´en Marley. Hurtigt bliver det tydeligt, hvorfor Marley var billigere end alle de andre hunde, for han er mildest talt en vild hund, der tygger i alt han kommer i nærheden af. Jenny bliver gravid og familien udvider sig hurtigt til fem medlemmer (inkl. Marley) og som tidligere omtalt, er filmen ikke rigtig sjov længere. John har fået nok af bleer og bræk, og inderst inde længes han efter det liv som hans ven Sebastian (Eric Dane) lever, som journalist, der rejser rundt i verden. Også Jenny får nok og vælger, at trappe ned som journalist for at blive hjemmegående husmor. Forholdet er i krise, og Marley gør det bestemt ikke nemmere for dem.

Ens incitament for at gå i biografen for at se denne film, skal ikke være for at se en komedie. Det er den også, men dybest set er det en film om kærlighed, drømme og familie, og hvordan disse elementer skal takles i samspil. Filmen er lavet af instruktøren bag ”The Devil Wears Prada” og selvom jeg måske får filmen til at lyde som en kvindefilm, skal det siges, at hankønnet ved min side grinede mere end jeg, tudede mere end jeg og var langt mere begejstret for denne film end jeg. Elsker man hunde er ”Marley and Me” et oplagt valgt til daten eller familieaftenen.

Titel: Marley & Me
Original Titel: Marley & Me
Premieredato: 27. marts 2009