Marnie - Min Hemmelige Veninde

28. maj 2016 af Jesper Poulsen

Marnie - Min Hemmelige Veninde billede

Studio Ghibli har gjort det igen, men denne gang med en mere dyster og mørk beretning om at kende sin fortid for at kunne skabe sin fremtid.

Plejebarnet Anna er en utilpasset pige som, i håb om at ændre på hendes dårlige opførsel, sendes fra Sapporo ud på landet hos nogle bekendte. Her begynder hun at få nogle drømmesyn omkring et hus ved en vandkant. I husets øverste vindue fornemmer Anna en smuk pige med gyldent hår. En dag da Anna stikker af fra sine nye omgivelser, hvor hun tydeligvis heller ikke har let ved at begå sig, hopper hun ombord i en robåd. Ude af stand til at kunne ro båden rammer hun en strøm som fører hende hen til huset fra hendes drømmesyn. Her reddes hun af pigen med det gyldne hår som lyder navnet Marnie. De indleder et venskab, men aftaler også at dette skal bevares som en hemmelighed. Marnie er ensom og bruger derfor Anna til at udtrykke sine følelser, og langsomt begynder der at tegne sig et billede af et mysterium som kommer til at have stor betydning for Annas sind og selvopfattelse.

Marnie – Min Hemmelige Veninde er baseret på Joan G. Robinsons roman ”When Marnie Was There”. Filmen var i indeværende år med i kapløbet om en Oscar-statuette, men måtte se sig besejret af ”Inderst Inde”. Produktionen er linket til det velkendte og anerkendte Studio Ghibli som gennem de seneste 30 år har stået bag alle de store japanske klassikere og fænomener som Når Vinden Rejser Sig, Chihiro og Heksene, Min Nabo Totoro, Fortællingen om Prinsesse Kaguya og Det Levende Slot for blot at nævne en håndfuld. Det er mesterinstruktøren Hayao Miyazaki og Isao Takahata der har skabt succes’en, men med Marnie-filmen er det første gang i Studio Ghiblis tid at ingen af de to har en finger med i spillet. Al pres er lagt over på Hiromasa Yonebayashi. Han instruerede også Arriettys Hemmelige Verden og har været animator på Ponyo På Klippen Ved Havet, Prinsesse Mononoke og Oppe På Valmuebakken, så han er i den grad ”en ven af huset” og har dermed masser af Ghibli-erfaring.

For pokker hvor han vinder den gode Yonebayashi. Det som nok overrasker mig allermest ved bluray-udgivelsen af Marnie-filmen, er at den har fået censuren på 7 år. Dertil er filmen alt for sørgmodig, tragisk, rørende, uhyggelig og tematisk. Vi bevæger os på kanten af et overraskelsesmoment a la det man skulle stå model til i thriller/gyser-genren med titler som Den Sjette Sans og The Others. Du skal være forberedt på ånder, syner og ikke mindst en hemmelig dagbog med udrevne sider. Det ved jeg ikke lige om man byder en 7-årig, og da slet ikke når filmen ikke er udgivet med dansk tale som tilvalg. Den ryger altså i samme kategori som slikposer med anmærkningen ”voksenlakrids”. Filmen er særdeles smuk og sanselig, hvor Anna gennem et længerevarende opklaringsarbejde kommer på sporet af hendes historie. En baggrund hun har brug for i jagten på at heles. Jeg blev dybt forblændet af den sidste halvdel af filmen, som animationsmæssigt og spændingsmæssigt nok er noget af det som har gjort størst indtryk hos mig når vi snakker tegnefilm. Her er absolut ikke noget lagkagehumor og fjollede sidekicks samt den evige fortælling om den lille undermåler som skal kæmpe mod den store bølle. Nej, her er det Anna der skal kæmpe med og mod sig selv, for at blive et helt menneske.

Jeg kunne ikke lade være med at sidde og fundere undervejs over om ikke det var på tide at Marnie-fortællingen blev filmatiseret med ægte skuespillere. Efter endt visning nåede jeg til konklusionen at det er unødvendigt. Det er næsten umuligt at genskabe den sanselighed og stemningsmættede fortælling som almindelig spillefilm. Faktisk endte jeg med at glemme alt om at der var tale om animation, og jeg var sågar millimeter fra at fælde en tåre hen mod slutningen. Marnie – Min Hemmelige Veninde får fuldt fortjent 5 stjerner.

Ekstramaterialet består af samtlige udgivne tv-spots og trailers, samt et 45 minutters blik bag om kameraet, hvor hver en sten bliver endevendt ud fra japansk grundighed. Du kan også se hvordan de fantastiske skabeloner, fotos og skitser smelter sammen til denne fabelagtige glidende animation.

Mis. Label.

Titel: Marnie - Min Hemmelige Veninde
Original Titel: Omoide no Mânî