Mars

30. juni 2017 af Carsten Skov

Mars billede

Flere film fabulerer i en udelukkende fiktiv kontest over, hvordan mennesket kan gennemføre rumrejser så langt væk som til Mars – og ikke mindst, hvad de kan risikere at støde på deroppe/-ude. Den en blanding af drama og dokumentar bevæger sig ind på et for dén franchise nyt territorium.

Flere film fabulerer i en udelukkende fiktiv kontest over, hvordan mennesket kan gennemføre rumrejser så langt væk som til Mars – og ikke mindst, hvad de kan risikere at støde på deroppe/-ude.

Med Ridley Scotts drevne instruktørhåndværk blev The Martian til en både spændende og tankevækkende historie. Og nu følger National Geographic i hælene med TV-serien Mars. Den følger 2 så godt som sideløbende spor, I det ene, hvor mandskabet på fartøjet i 2033 forbereder sig og drager afsted mod den røde planet og i det andet, hvor virkelighedens forskerere og pensionerede astronauter bidrager med facts og synspunkter.

Første sæsons 7 episoder, hvoraf den ene ’kun’ er en bag kameraet- film, beretter om et tidsspænd på godt 4 år, så der sker mere end bare at sende en håndfuld op, lade dem gå lidt rundt og hive dem ned igen. Alene tankebanerne om et langstrakt ophold kalder på andet og mere end den rumteknologisk magtdemonstration, der OGSÅ lå bag de amerikanske Apollo-flyvninger til månen.

Besætningen på fartøjet Daedalus når frem og oplever straks efter en hård landing ude af kurs, hvor dybt afhængige de er af det udstyr, der allerede er landt på Mars. Problemerne – undskyld, udfordringerne – bliver ikke mindre i efterfølgende episoder, først frem til 2037, hvor en ny besætning når frem og en efterfølgende katastrofe, der rejser alvorlig tvivl om projektet som sådan.

Lad mig sige det med det samme. Når National Geographi Magazine lægger navn til denne serie, så sker der ikke med en intension om, at skabe stort drama, heftige rumkampe – eller at fabulere fantasifuldt om, hvor mange ben en virkelig marsmand mon har. Nej, der er mere tale om stof til den lettere nørdede rum-entusiast, der er enten er naturligt nysgerrig efter, hvad det vil sig at rejse i rummet – eller som er vokset med at sidde klistret til skærmen for at følge Apollo 11-landingen på månen eller de dramatiske døgn, før besætningen på Apollo 13 blev bragt sikkert hjem til Moder Jord.

Da jeg så føromtalte The Martian kunne jeg sidde helt ude på kanten af sædet, mens jeg denne series første sæson igennem ikke kan undgå at blive fanget af, hvor udramatisk og ikke-iscenesat sceneriet i grund er. Det understreger fint den dokumentariske tilgang, men gør det samtidig også stoffet en smule tørt og fremme for ikke-entusiaster. Alligevel kan jeg ikke undgå at finde det spændende – som i nørdet-spændende … - hvilke langtidsudfordringer, som vil være de drivende elementer i seriens sæson 2.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Mars
Original Titel: Mars