Men

2. juni 2022 af Maria Bjerregaard

Men billede

Frygten, utrygheden og paranoiaen spreder sig i Alex Garlands nye gyserfilm ”Men”.

Instruktøren Alex Garland fik sit store gennembrud med sci-fi thrilleren Ex Machina tilbage i 2014 og har senere også instrueret ”Annihalation”. Desuden har han også skrevet bogen ”The Beach”, der senere blev filmatiseret af Danny Boyle. Nu har han kastet sig over en ny psykologisk gyser, hvor forholdet imellem mænd og kvinder bliver sat på prøve.

Harper (Jessie Buckley) har haft et stort traume tæt på kroppen og tager alene til den landlige idyl i England. Hun håber at det idylliske sted kan hele sårene. Der går dog ikke lang tid før, Harper føler sig overvåget og stalket i de stille skove omkring hende. Det begynder hurtigt at blive til frygt, og Harper kommer til at opleve sit livs største mareridt.

Jessie Buckley fik for alvor sit gennembrud i filmen ”Wild Rose” om den talentfulde countrysanger med store problemer. Karrieren blomstrer og sidst var hun sågar oscarnomineret i film ”The Lost Daughter”. Her gør hun det også forrygende, og det er et meget komplekst og nuanceret portræt af en kvinde, der kæmper med en kæmpe sorg og skyldfølelse. Den engelske skuespiller Rory Kinnear kommer også på en kompleks prøve, da han har til opgave at portrætter flere af byens mænd.
Det er virkelig en god og vild præstation, da alle mændene er så vidt forskellige, men fortsat falder under kategorien om de forfaldne og grusomme mænd.

Der er lagt op til en klassisk gyserfilm med et stille og idyllisk landskab, som hurtigt står i kontrast med den utryghed og paranoia, som hurtigt begynder at sprede sig. Alligevel tager filmen så en gevaldig drejning, da alle de forskellige mænd dukker op, og alle ridser op i de mange traumer, som Harper er i besiddelse af. Det gør filmen utrolig provokerende, og muligvis også ret forvirrende for nogle seere. Derfor gør det ikke film uinteressant af den grund, selvom man nok sidder tilbage med mange spørgsmål.

Filmen er meget kompleks og vil muligvis ikke falde i alles smag. Dog er tematikken meget interessant. Man opfatter højt sandsynligt budskabet anderledes – hvorvidt man er mand eller kvinde. Tematikken om den giftige maskulinitet, selvbebrejdelse og vrede er forhåbentlig burde kunne genkendes hos begge køn, selvom løsningerne på problemerne muligvis er forskellige.

”Men” er provokerende, utryg, ubehagelig og vil hjemsøge dig i flere uger. Jessie Buckley viser igen, hvorfor hun er en af tidens store skuespillere, og samtidig er Rory Kinnear helt fantastisk i rollen som de mange mænd. Alex Garland udforsker vores værste mareridt og dykker ned i vores dybe kvindelige følelser. Det er både fascinerende, men også meget skræmmende.

Titel: Men
Original Titel: Men
Premieredato: 2. juni 2022