Merantau

21. januar 2013 af Johnny Josefsen

Merantau billede

Før The Raid var der Merantau, men var den noget værd? Lad os gå tilbage til rødderne!

Instruktøren Gareth Evans fik sidste år vind i sejlene da han udsendte en heftig trailer til filmen The Raid (2011). Det var en intens video der fangede internettets opmærksomhed, hurtige energiske nævekampe, brækkede knogler og et simpelt men funktionelt plot. Efter filmen The Raids (2011) succes er hans bagkatalog begyndt at dukke frem i lyset, men kan det ramme de samme høje noter?

Voldsom kung-fu

I filmen møder vi den unge Yuda (Iko Uwais) der rejser til den lokale storby for at undervise i kampsport. Dette er samtidigt hans mandomsprøve, eller hans ”Merantau” som det kaldes i det lokale samfund. Det forventes at han rejser til storbyen og beviser hans værd ved at blive respekteret for sit arbejde som træner, men den reelle prøve viser sig, i filmen, at være en ganske anden. Da Yuda prøver at finde et sted han kan bo og undervise støder han flere gange på pigen Astri (Sisca Jessica), en ung stripper der er kommet i problemer hos sin luskede arbejdsgiver.

Yuda får flere gange muligheder for at vise sine evner indenfor kampsporten, hvor han gennem intenst filmede sekvenser fremviser en ganske anden kampstil end man normalt ser på film. Stilen kaldes Silat Harimau og kan nærmest beskrives som elegant og dansende, men samtidigt præcis og dødelig. Yuda får rigelige muligheder for at fremvise sine evner da den sleske Ratger (danske Mads Koudal) bortfører Astrid med skumle intentioner om at sælge hende som prostitueret og det der er værre. Det hele er dog ikke meget andet end en undskyldning for at få Yuda flyttet fra slåskamp til slåskamp.

En ujævn affære

Der er to store problemer med Merantau, det ene problem er at kvaliteten af kampscenerne varierer en hel del filmen igennem. Højdepunkterne er filmens første slåskamp, der foregår i et relativt lille område mod en uerfaren kæmper samt en kamp i en elevator hvor folk smadres ind i vægge med en heftig og uventet afslutning. Desværre skuffer de fleste andre kampe, der mangler energi koreografien leverer intet udover det forventede. Der er få overraskelser, særligt i filmens sidste kamp, der ellers havde relativt meget potentiale. Men spændingen og intensiteten mangler det meste af vejen, hvilket leder videre til filmens andet problem.

Store dele af filmen beror på drama, men det er sjældent indlevende og aldrig dramatisk. Der kan være flere årsager til dette, først og fremmest er denne udgave af filmen redigeret, der mangler simpelthen omkring 20 minutters materiale, da en er klippet om til at være mere appellerende overfor et vestligt publikum. Dette vil sige at flere vigtige plotlinier er blevet nedprioriteret, såsom hovedpersonens forhold til sin bror, en af de ting der er drivkraften bag alle Yudas handlinger. Det er svært at sige hvorvidt mit syn på filmen havde ændret sig hvis jeg havde haft adgang til den fulde udgave, men som det står nu så virker filmen humorløs og livløs mellem de mange actionscener. Der er ikke meget at sige om Yuda som karakter og det samme gælder Astrid, og når actionscenerne samtidigt er relativt svage, så er det svært at finde en grund til at anbefale filmen. Den er ikke decideret dårlig, men der er heller ikke noget spektakulært ved den. Relativt kedelig, med enkelte lyspunkter, men hovedsageligt en relativt intetsigende omgang.

Ekstramateriale

Dvd´en indeholder lidt ekstramateriale. Blandt andet et Gag-reel der som altid er ganske underholdende i denne slags film, det mest interessante er dog nok interviewet med danske Mads Koudal, der spiller filmens skurk. Det giver lidt indsigt i kampsportens filmiske verden, men er nok mest interessant for fans af skuespilleren eller filmen.

Another World Entertainment.

Titel: Merantau
Original Titel: Merantau