Midt Om Natten

8. marts 2011 af Nikolaj Sonqvist

Midt Om Natten billede

En ægte dansk filmklassiker på Blu Ray

Midt Om Natten vil nok aldrig have kunnet klare sig særligt godt udenfor Danmark. Det er den simpelthen for dansk til. Den er vel nærmest blevet en del af Danmarks kulturarv. Den foregår på fristaden Haveje, der om noget minder om Christiania. Kim Larsens musik danner rammen om soundtracket, ligesom han selv spiller en af hovedrollerne. Erik Balling, der stod bag så danske klenodier som Olsen Banden filmene, Matadorserien og Sommer i Tyrol, er iscenesætteren. Den anden hovedrolleindehaver er den danske venstrefløjsforkæmper og instruktør/skuespiller Erik Clausen. Dertil kommer biroller med fx Ove Sprogøe, Poul Bundgaard og Frits Helmuth. Det hele, sangene, stederne, temaerne, personer, lugter alt sammen af danskhed.

Udover at Midt Om Natten er en komedie, er den samtidigt en meget politisk film og et følsomt drama. Politisk på den front at Benny, Arnold og alle de andre på Haveje, vender sig mod samfundet og mod staten. Det er politiet og politikkerne, som er modstanderne. Men samtidigt er det også en historie om to venner, der bliver forelsket i den samme smukke pige, Susan (Birgitte Raaberg) og dermed om to venner, hvis venskab kommer på en alvorlig prøve.

Det er makkerparret Benny (Kim Larsen) og Arnold (Erik Clausen) som bærer det meste af filmen. Arnold som den bastante urokkelige politiske idealist og Benny, den følsomme og fortabte musiker. Hvad der fuldender filmen er utvivlsomt stjerneparaden af Larsen hits som fx Susan Himmelblå, Papirsklip, Tik Tok, Haveje og selvfølgelig titelmelodien Midt Om Natten. Men det er ligeledes den hjertelige og gribende historie om fællesskabet og kampen mod overmagten. Hvordan nogle simple fra arbejderklassen tør gå imod systemet, noget der trækker filmhistoriske paralleller til kommunismen og temaerne fra de russiske montagefilm som Pudovkins Moderen (Мать, 1926) eller Eisenstein Strejke (Стачка, 1924).

Midt Om Natten er også fyldt med humor som man kender det fra Ballings tidligere film og selvfølgelig fra Clausens velskruede mundtøj. Den vellykkede sammenblanding af humor og alvor er usædvanlig i mange andre film. Specielt i Danmark hvor komedier oftest køres ud på en humoristisk overdrev eller dramaer køres ud med grænseløse seriøsitet til det deprimerende. Midt Om Natten formår at bibeholde en naturlig balance mellem både komikken og alvoren, hvor det hverken bliver for plat eller for seriøst. Dertil bløder humoren og Kim Larsens sange hele filmen op, så man får lidt af det hele for pengene.

Midt Om Natten lægger ikke skjul på dens eksplicitte samfundskritik, men veksler det hele med mindeværdige scener. Scenerne med rockerne der begraver Havejes samfund i frygt bringer en tilpas mængde spænding og uhygge ind. Den mindeværdige scene med Arnold der på direkte tv ydmyger Politikeren Kaj Buhmann (Poul Bundgaard), som står som repræsentant for regeringen og samfundet. Ligesom scenen med Spacey (Allan Olsen), der tager springet fra femte sal, giver anledning til refleksion over de politiske konsekvenser i samfundet, men ligeså stiller spørgsmålstegn ved, hvor dumdristig man kan tillade sig at være, for at føre en sag frem.

Når alt kommer til alt, indeholder Midt Om Natten alt hvad en film skal indeholde. Den er en ægte dansk filmklassiker.

Titel: Midt Om Natten
Original Titel: Midt Om Natten