Awardsæsonen er netop afsluttet med alle deres Zoom red carpets, Skype-opkald og social distancerende prisudgivninger. Der var muligvis mange antiklimaks involveret i dette års prisræs, men ikke desto mindre var der fortsat en portion gode film. Herunder deres anmelderroste ”Minari”, som endelig får premiere i de danske biografer.
Vi følger den koreanske familie, som har forladt Korea i håb om et bedre liv i 80’ernes USA. Jacob (Steven Yeuh) har igennem 10 år kønsbestemt små kyllinger i Californien og har nu købt et stykke land i sydstaten Arkansas. Dette er dog ikke optimalt for hans kone Monica ( Han Ye-ri), da hun fortsat savner Korea, ikke kan sproget samt at der er over en times kørsel til det nærmeste hospital.
Lee Isaac Chung har gjort alt sit bedste for at skabe et autentisk og emotionelt portræt af en familie og drømme. Dette bliver vakt til leve i deres karakterer og adfærd, som kan identificeres i blandt alle immigranter.
Steven Yeun, som mulighed bedst er kendt fra zombie-serien ”The Walking Dead” og det koreanske mesterværk ”Burning fra 2018, portrætterer den amerikanske drøm. Han er hårdtarbejdende og har meget ambition. Disse drømme bliver dog på bekostningen af hans familie, der både bruger penge og kræfter på disse drømme. Dette mærkes tydeligvis allerede i første scene, hvor Monica knapt nok kan smile eller virke en anelse begejstret for sit nye liv. Begge skuespillere yder fantastiske præstationer og Steven Yeun blev meget velfortjent nomineret til en Oscar.
I midten af forældrenes skænderier er børnene – uskyldigheden selv, som også får nok af se til, da deres bedstemor, Soon-ja (Yuh-Jung Youn) kommer på besøg. Hun er bandende, lugter af Korea og er ikke en rigtig bedstemor ifølge sønnen David spillet utrolig charmerende af Alan Kim. Yuh-Jung Youn vandt velfortjent en Oscar for sit portræt af den sjove og excentriske bedstemor, som fortsat er fanget i Korea, men tror på den amerikanske drøm og ønsker det bedste for hendes familie. Lige meget hvor henne i verden, de nu befinder sig.
”Minari” er omgivet af den smukke, lysegrønne natur som et smukt symbol på de blomstrende drømme og håb, der gror i familien. Selvom filmen bærer præg af det traditionelle kernedrama, har Lee Isaac Chung fokuseret på det nyskabende og empatien hos både de koreanske og amerikanske karakterer, som gør filmen meget autentisk og medrivende.
”Minari” er en smuk, autentisk og utrolig velspillet lille perle. Forhåbentligt efterlader filmen en bedre forståelse og empati for immigranternes kamp om drømme, håb og familieliv.