Mio min Mio

24. juli 2005 af Morten Pedersen

Mio min Mio billede

Filmatiseringen fra 1987 af Astrid Lindgrens børneklassiker, Mio min Mio, som DVD-udgivelse.

Mio min Mio er vel ikke blandt Astrid Lindgrens allerstørste værker, ikke desto mindre må den vel betegnes som en klassiker på bogmarkedet – ikke mindst det danske. Lindgrens bøger dækker over mange underfundige universer, Pippi Langstrømpe og Emil fra Lønneberg som de måske mest velkendte, men også Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio kan de fleste nikke genkendende til. Ikke overraskende har man valgt at filmatisere de fleste af Lindgrens bøger – enten i serier eller langfilm.
Således også Mio min Mio, der blev filmatiseret i 1987 i en international udgave – nu udgivet på DVD i en nordisk udgave (lyd enten på dansk eller svensk).

Drengen Bosse bor hos sin tante og onkel og lever en mildest talt knapt så spændende tilværelse med mobning og drillerier som faste punkter på dagsordenen. Den hverdag ændrer sig pludseligt, da han drager til Landet i det fjerne og møder sin rigtige far – som er konge i det smukke land. Som prins føler Bosse – som faktisk hedder Mio – sig kaldet til at drage mod Landet udenfor, hvor den onde ridder Kato spreder ondskab og ødelæggelse. Som følgesvende har han sin ven Jum-Jum og hesten Miramis. Undervejs møder de både forheksede træer, grumme spioner og underlige personer – men drengen giver ikke så let op og Kato slipper ikke for den endelige konfrontation.

Mio min Mio er en kompliceret sag at anmelde. Forlægget er fremragende, derom hersker ingen tvivl. Lindgren er en pioner indenfor fantasi, og Rowling har vist skævet mange gange til Mio min Mio da Harry Potter først så lyset. Her er usynlighedskapper, ingen tør sige skurkens navn højt – med undtagelse af helten – og Mio bor såmænd også hos en led tante og onkel. Omvendt er der også skelet til Hobbitten/Ringenes Herre med specielt smedede sværd og flyvende hvide heste – fred være med det, så har vi ligesom universet sat på plads.

Desværre er det så som så at omsætte bogen til film – en ikke ukendt problemstilling. En af Lindgrens forcer er, at det er simpel og direkte lyrik – og det er nemt at sætte egne tidsløse billeder på, ja, det vælter nærmest ind over læseren. I filmen får man så serveret en anden virkelighed – og den er yderst tidsbestemt og åbenlyst præget af verdens ikke allerstørste budget. Kendere af netop Harry Potter og Ringenes Herre vil rynke på næsten af de elendige animationer, de langsommelige kampscener og den kedelige musik – så skal jeg undlade at komme nærmere ind på de komiske kostumer og det høje prinse-80´er-hår.

Skuespilspræstationerne er heller ikke overvældende – selvom der er et par prominente navne på listen, nemlig Christan Bale (aktuel i den nye Batman-film) og Christopher Lee som overskurken Kato. Lee er set mere skræmmende og selvom Jum-Jum og Mio skam er er par søde drenge at se på, så virker de meget lidt overbevisende som helte. Faktisk minder de lidt om et par sønddagsskoledrenge iklædt hvide strømperbukser, der er faret vild i skoven. Lidt sært, at skurkenes største frygt ved de to ikke er at komme til at dø af grin. Når man ved, at Lindgrens bøger kan røre én dybt, er en af de allerstørste mangler, at kærligheden ikke kommer til at skinne igennem. Både Mios kærlighed til sin far, sin ven og sin hest bliver af overfladisk karakter, og det virker malplaceret, da han stort set lige har mødt dem og allerede er de ukritisk det bedste i verden. Her mangler dvælen ved detaljen, også for at underbygge Mios motiver for at drage i kamp mod ondskaben.

Som nævnt tidligere er Mio min Mio en international film – dvs. med flere udenlandske skuespillere, og derefter er der sat hhv. dansk og svensk lydspor på. Det ser forfærdeligt ud, for det er ikke nemt at lave pænt. Jeg har forståelse for, at stemmerne smides på med dansk og svensk for at børn også kan få glæde afdet, men man kunne vel have lavet et original lydspor, for det er altså irriterende at se på. Alternativt burde man i Sverige have sat sig på produktionen og lavet det selv – det gik fremragende med bl.a. Emil. Mio min Mio har vundet børnenes – og voksnes - hjerter verden over, og filmen vil sikkert også kunne finde tilhængere, men jeg er ikke én af dem – Mio bør læses, for selvom der er gjort et hæderligt – og ikke mindst ærligt - forsøg på at filmatisere Lindgrens bog, så lykkedes det ikke.

Ekstramateriale:
På DVD´ en findes kun trailere.

Titel: Mio min Mio