Mistænkt: Operation Nadine

14. februar 2006 af David Lund

Mistænkt: Operation Nadine billede

Anden del af Mistænkt. Mere underholdende, mindre innovativ.

Jane Tennison er taget på kursus, men hives ivrigt hjem af kriminalkommissær Kernan. En ung piges lig er blevet fundet i den del af byen hvor de fattige afroenglændere bor, og der kræves absolut diskretion i sagen. Snart hives Sergent Oswalde også med på Tennisons hold, da han selv er mørk og da Kernan mener dette vil styrke kvarterets samarbejde. Men på Tennisons kursus havde hun en affære med Oswalde, og dette viser sig at få mange komplikationer i sagen.

Dette er anden del af Mistænkt, og den tager løst fat et stykke tid efter den første sluttede. Tennison kæmper stadig hårdt med at få privatlivet til at fungere med arbejdslivet, og erfarer i denne del, at disse to ting ikke er gode at blande sammen. Samtidig har Tennison endnu engang noget af en opgave i sine hænder, da hun skal opklare en sag ud fra adskillige falske vidneudsagn bl.a. grundet det mistroiske kvarter hun kæmper med.

Racediskrimination er altid et tabuemne at tage op på film som serie, og endelig når dette bliver taget op er det ensporet og har intet nyt at sige. Mistænkt: Operation Nadine har dog masser at sige til denne sag, og det bliver set fra forskellige synsvinkler. Noget andet vigtigt er, at filmen her muligvis giver nogle forskellige løsningsmodeller til problematikken, men den hævder aldrig helligt hvordan man absolut skal gribe denne sag an. Mistænkt: Operation Nadine fortsætter derfor i samme spor som forgængeren, som tager udgangspunkt i realismens tegn. Der er ikke ligeså mange løse ender i denne omgang, og dette er desværre et skridt i den forkerte retning. Selveste sagen er ganske lineær og klart en hård nød at knække, men underholdningen er blevet fortrukket frem for realismen og forvirringen. Vi har dog stadig et ganske solidt håndværk at gøre godt med her, og kunne du lide den første del, er der ingen tvivl om at du også skulle til at få fingrene i denne.

Den nye instruktør hedder John Strickland, og han var ganske ny da han instruerede denne film, men Strikland har, ligesom Christopher Menaul der instruerede den første del, stået bag en række Tv-serier siden. Strickland er, ligesom filmens stil, mere en rendyrket underholdningsinstruktør end Menaul. Han holder bedre fast i spændingsmomenterne, men han sætter de fantastiske nærbilleder, der gjorde den første Mistænkt til en genistreg, til side. Vi har klart en mere underholdende version af Mistænkt med at gøre her, og slutningen er langt mere håndgribelig i denne omgang, men der mangler noget innovativt til virkelig at få dette produkt til at rykke.

Helen Mirren fortsætter sin rolle som Tennison, og gør endnu engang et fabelagtigt job. Hun virker en anelse mere poleret i denne omgang, og ikke ligeså vild og rå som i den første Mistænkt. Skuespillet er dykket en smule på det overordnede plan, hvor specielt mange af de små biroller halter gevaldigt efter Mirrens høje niveau. Colin Salmon som Oswalde starter på et utroligt lavt niveau, og da man finder ud af at han får en stor rolle i filmen, sukker man. Men fortvivl ej, for han bliver faktisk bedre scene for scene, og når vi når til slutningen, er han faktisk blevet rigtig god.

Du kan sagtens starte med denne del i Mistænkt-serien hvis du skulle få lyst, men jeg vil nu stadig anbefale at tage den i kronologisk rækkefølge, blot for at se Tennisons (og Helen Mirrens) udvikling. Der er egentlig ingen referencer til den første del, så forståelsen burde være komplet hvis du nu alligevel vil starte med denne del. Jeg nød i hvert fald endnu engang hvert et øjeblik i Tennisons selskab, og glæder mig til næste gang. Jeg synes bestemt at den første del er mere fremadsynet og unik, men denne er endnu mere underholdende end første del, og det er da ikke helt slemt.

Endnu engang intet ekstramateriale sikkert grundet pladsmangel. Det er en lang historie jo. Underteksterne havde et par fejl i denne omgang, men intet fuldstændigt fatalt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.