Mit Afrika

15. marts 2005 af Jeppe Krogh

Mit Afrika billede

En usentimental og realistisk kærlighedsfilm. Dette er en hård skildring om de svære valg vi alle står over for og ikke bare en film, der ender når manden og kvinder finder ud af at de elsker hinanden

Meryl Streep spiller Karen Dinesen, der gifter sig med sin ven og baron Bror Blixen. De flytter til Afrika og starter en kaffeplantage. Det går imidlertid hurtigt op for hende, at han bedrager hende og er mere interesseret i at gå på jagt end at passe deres plantage. Hun udvikler også følelser for en Denys George Finch Hatton, der spilles af Robert Redford. Det skal dog vise sig at Hatton er en type, der er svær få til at falde til ro.

Mit Afrika er uden tvivl en af den amerikanske instruktør Sydney Pollacks bedste film. Han har udviklet sig til at lave gode, solide film med store stjerner, såsom The Firm (1993) og Sabrina (1995). Han har også ofte optrådt foran kameraet i både film og serier. Af film hvori han er skuespiller kan man nævne Eyes Wide Shut (1999) og Changing Lanes (2002).

Selvom det er en ret traditionel historie, der ikke byder på de store twists eller overraskelser, så er den flot gennemført og spillet. Der er skåret ned på al overflødig dialog og man nyder kammerspillet og de store flotte scener af savannen. Det er en gammel sag fra 1985, men billederne lever og formår alligevel at fange denne seer. Det er en dramatisk historie, der ikke lefler for sit publikum og ikke tager den nemme udvej.

Musikken er afdæmpet og supplerer stemningen helt fint. Der files ikke for meget på violinerne og det gør også det hele så meget mere realistisk. Det virker også rigtig godt, at flere intime situationer ikke er udbasunerede, men blot antydet. Dette gælder både Karens sygdom og erotiske scener. Alt i alt en af de store kærlighedsfilm, man som mand nemt kan tillade sig at bruge to og en halv time på. Det er en nydelse af se dette storslåede og realistiske uddrag af Karen Blixens spændende liv fra en tid hvor det hele var lidt sværere. Mit Afrika får 5 stjerner ud af 6.

Ekstramateriale er der ikke meget af, men det er heldigvis en kommentar af instruktøren. Det er meget teknisk og giver mest af alt et bedre indtryk af hvordan filmen afviger fra Karens egen historie og hvordan det rent teknisk indspillede scenerne. Det er dog ok interessant og giver 2 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.

Titel: Mit Afrika