Mit liv som Bent (DVD)

12. november 2003 af Claus Larsen

Mit liv som Bent (DVD) billede

Så er kult TV-serien om Bents firsere i Århus kommet på dobbelt DVD. Seks timers fremragende underholdning.

At være voksen og følsom er i en verden så voldsom og stor, sang Sebastian i midten af 1980’erne om de to TV-ikoner Øb og Bøv. Måske havde Sebastian også en vis Bent Ruhof Olsen i tankerne, da han skrev sangen – måske havde han alle unge mænd i tankerne, der på et tidspunkt i livet skal bryde op og fortsætte livet på egen vis.
Bent er fra Års i Himmerland. Han er omkring de tyve år gammel og skal begynde på ingeniøruddannelsen i Århus. Året er 1982 og alt er ikke som det bør være hos familien Olsen i Års. Bents forældre taler ikke sammen efter deres yngste søns død. Dette tab begræder Bent naturligvis også, da han har haft en meget tættere forhold til Bettebror end til tvillingen Mogens. Storesøster Lis er frisør og har forladt reden til fordel for Århus og hjemmeværnsmanden Kurt K. Kristiansen. Bent flytter på kollegiet og de er de andre kollegianere, der danner stammen og Bents historie gennem 80’erne. Uddannelsesmæssigt og kærlighedsmæssigt får Bent nogle slag over nakken, men i sidste ende forløber alt sig som Bent havde drømt om. Historien slutter nytårsaften 1989 på kanten til et nyt årti, der skulle vise sig at være lige så fyldt af omvæltning og tumult som fattigfirserne.
Vi møder igennem de første år af Bents firsere en række forskellige karakterer, der udvikler sig gennem seriens ti afsnit. Bent er selvfølgelig hovedkarakteren. Hans studiekammerat, den gospelglade Benjamin (Jesper Asholt) er lige så kikset. Det siges om ham, at han har været fotomodel i ugeskrift for læger, fordi han havde så mange bumser på ryggen. Derudover møder vi Bents fremtidige kæreste, den sygeplejestuderende håndboldpige Helle (Camilla Bendix) – indbegrebet af en kernesund jysk pige, der igennem serien søger udfordringer udi det seksuelle. Bent og Helles forhold skrænter da også i 1986-87. Af de mere alternative findes Carl Martin Müller, spillet af den nattegale Uffe Rørbæk, en ung mand med hang til nummerologi, antipsykiatri, firserdigtning og New Age. Han ender med at lave kurser for mænd og minder umiskendelig meget om en anden pikforguder i det nordsjællandske ved navn Carl Mar Møller (og gad vide om det er tilfældigt?). Så har vi den lille visne Mona, smukt portrætteret af Simone Bendix (der i sin tid debuteret som Helle i Den kroniske uskyld). Diller (Christian Damgaaard) er journaliststuderende og er kun interesseret i at irritere alle andre. Og så er der Ulla Karin (Andrea Vagn Jensen) – pigen som jo i virkeligheden er Bents store kærlighed. I familiens skød møder vi Claus Nissen, der spiller Bents far med et traurigt overskud. Birthe Neumann spiller Bents mor med høneindstilling og uforløst arrigskab (hun stikker af med Allan Langbech (Langpik) spillet af Anders Bircow). Bent tvilling (Martin Buch) bliver mangemillionær på computervirksomhed og spekulation. Søsteren Lis (Trine Appel) er den eneste, der virkelig forstår Bent, og man kan undre sig over hun har valgt den førnævnte racistiske hjemmeværnsmand og køreskolelærer Kurt til mage. Kurt er seriens absolut sjoveste karakter og han spilles med bid og smuk naivitet af Lars Hjortshøj, der kan tale til en schæferhund så tårerne triller ned af kinderne. Og midt i alle disse forhold dukker Lene Fisker (Kamilla Bech Holten (aka Kamilla Gregersen) op som Spiesguide og er blandt vennerne i resten af serien. Lars Simonsen, der ligeledes i 1980’erne var blandt de unge talentfulde med sin hovedrolle i Tro, håb og Kærlighed spiller charlatanen Frank. Alle disse faste karakterer pyntes med et væld af gæsteoptrædener lige fra tidl. Borgmester Thorkild Simonsen, til Mr. AGF himself John Stampe, Århusdrengen Nils Malmros i Øst for Paradis under Tarkovski-film, Lise Lotte Norup og mange andre.
De ti episoder kan til nøds ses hver for sig, men den store sammenhæng kommer ved at se alle ti afsnit i et hug. De fleste afsnit er bygget op over en episode, som karaktererne vidner om med mange års afstand i 2001, hvor alle er blevet lidt mere gråhåret og betydeligt klogere på livet. Historien om Bents 80’ere er ganske betagende og vitteligt morsom på en ukrukket og skæv måde. Ind imellem taber serien dog lidt af gejsten og man kunne måske have kogt det hele ned til seks afsnit. Serien er som sagt bygget op over Bents liv, der på interessant vis blandes sammen med virkelig begivenheder, som da Jesper Olsen laver sin fadæse mod Spanien i 1986 eller da Schlüter ikke fejede noget under gulvtæppet. Samtidig ser vi også en del af handlingen og især Bents tanker udfoldet via Bent egne privatoptagelser til den afdøde lillebror, hvis død Bent lider under, og som ligger som en tragisk skær i det komiske. Meget af tidsånden er ramt perfekt, men et årti, der bliver så nemt at karikere som 80’erne ender tit med at tage overhånd over til det platte. Det undgår denne serie for det meste. Enkelte præstationer blandt skuespillerne er lige lovligt skabede, mens jeg finder specielt Simone Bendix og Jesper Asholt fremragende.
Mest interessant er Mit Liv som Bent fordi den er lige så ukonventionel som Taxa og Rejseholdet er konventionelt og er på den måde det bedste, der er sket på dansk TV siden Lars von Triers mesterværk Riget. Det er med et meget lavt budget at Kongerigets instruktør er gået i gang med en så stor sag som en TV-serie på 10 afsnit i virkeligheden er. Kult må det blive i Århus – mens resten af landet kan glæde sig over at dansk fiktion også foregår i provinsen.
I øvrigt har DVD gode features som en dummy med andre skuespillere end de, der blev castet til den sidste indspilning. Dernæst er der fraklip og andet guf (bl.a. en seriøs 80’er quiz) Anbefales kan også soundtracket som man har kunne få på cd i nogle år. Fire stjerner over hele linjen.

Venligst udlånt af CMC

Titel: Mit liv som Bent
Original Titel: Mit liv som Bent