Moby Dick

24. maj 2010 af Morten Pedersen

Moby Dick billede

Thar she blows!

John Houstons filmatisering af Herman Melvilles klassiker Moby Dick er fra 1956. Så det er vel egentligt på tide, at man nu kan få den på DVD. Historien om Moby Dick behøves næppe nærmere introduktion og hvis man ikke har kendskab til historien om den legendariske hvide hval, så er det ved at være på tide. Læs bogen – og snup så DVD´en bagefter. Det er over 20 år siden, at jeg læste bogen; som jeg husker den, så er filmen lagt meget tæt op af det oprindelige forlæg.

Handlingen tager udspring i havnemiljøet i byen New Bedford. Filmens fortæller, Ishmael, beslutter sig for at tage hyre på en hvalfangerbåd, mest for spændingens båd. Med om bord kommer også Ishmaels nyfundne ven, Queeqeg, en stolt høvdingesøn med en stærk harpunarm. Men det gode skib Pequod er ikke bare en hvilken som helst hvalfangerbåd. For udover flere sjove eksistenser og karismatiske personer, har skibet også Kaptajn Ahab.

Gregory Peck spiller hovedrollen som Kaptajn Ahab – en mand optændt af hævntørst og besættelse af tanken om at hævne sig på den hval, der bed hans ben af. En hævntørst, der er så udtalt, at han er villig til at sætte både mandskabets liv og skibets eksistens på spil. Den dygtige og meget overbevisende kaptajn får mandskabet med på tanken om at jage den hvide hval, kun en af styrmændene formår at gennemskue at Ahab er på vanviddets rand, men får ingen held med at bremse hans foretagende. Filmen beskriver den intensive jagt på den hvide hval, og jo længere tid der går, jo mere fortættet og anspændt bliver stemningen ombord på skibet. Ahabs besættelse bliver stærkere, og galskaben er i den grad til at få øje på. Og til slut får han selvfølgelig sin vilje og får det endelige opgør mod Moby Dick. Udfaldet skal ikke afsløres her, men igen holder filmen sig ret tæt op ad romanens slutning, og heldigvis for det.

Et af de mere diskuterede emner omkring filmen er castingen af Gregory Peck som Kaptajn Ahab. Ikke så meget hans skuespil, men det faktum, at han på det tidspunkt var alt for ung til at spille Ahab – og så lige, at Orson Welles også er med i filmen som en engageret pastor, og hvor mange debattører mener, at Welles ville have passet bedret ind som Ahab. Diskussionen er yderst relevant i den forstand, at Ahab ER historien, og uden en troværdig karakter ryger plottet til jorden. Peck mente angiveligt selv, at han var fejlcastet. Jeg er ikke enig og finder præstationen mere end overbevisende. Det bygges en mytisk stemning op omkring ham til at starte med, da han ikke kommer på dækket i mange dage – og da han endelig dukker op, bliver man ikke skuffet. Der holdes flammende taler og vanviddet lyser ud af øjnene på ham som han entrerer med det ene ben udskåret af hvaltænder. Fejlen i filmen er mere som jeg ser det, at mandskabet på intet tidspunkt stiller spørgsmålstegn ved projektet Moby Dick. Deres hyre og eksistensgrundlag går fløjten ved at droppe fangst af hvaler for i stedet at jagte en gal mands nemesis. Der er flere tegn undervejs på, at det ikke er nogen super idé at jagte Moby Dick, men alle som en (styrmand Starbuck undtaget), følger blindt Ahab. Det giver mening at følge den karismatiske leder, men jeg savner lidt mere substans i årsagen til at løbe ud over kanten.

Et andet potentielt problem i filmen var selvfølgelig teknikken; en film fra 1956 og hvalfangster kunne godt gå hen og blive anstrengt med vores forvænte Avatar-øjne, men hatten af for hvad man kunne opnå med lidt papmache og et par vandbassiner dengang. Det holder sådan set okay, og er bestemt ikke ødelæggende for helhedsopfattelsen. Især stemningen på skibet og hele sømandsjargonen holder hele vejen, her er ingen blankpolerede helte, ej heller irriterende kvindemennesker, kun stormaster og sejl der skal sættes.

Moby Dick er en af de helt store amerikanske klassikere. DVD-coveret mener såmænd også, at filmen er den bedste amerikanske film nogensinde. Jeg kunne godt komme i tanke om en del, jeg finder bedre, men vi har her med en historie at gøre, som enhver dreng vil elske og et stykke litteratur, som burde være pensum for alle. Og filmen er bestemt et godt bud på en fortolkning. Jeg skal personligt en tur på biblioteket for at genopfriske lidt læsning…

Filmen er venligst udlånt af
Another World Entertainment.

Titel: Moby Dick