Modern Family sæson 8

29. august 2017 af Christoffer Møller Dresager

Modern Family sæson 8 billede

Nok et glædeligt gensyn med den morsomme og diversitetsrepræsenterede familie fra Amerika

Til manges forfærdelse kom Modern Familys medforfatter Steve Levitan for nyligt med udmeldingen, at serien med stor sandsynlighed slutter efter den tiende sæson. Heldigvis behøver vi fans af serien ikke frygte for hverken store plottwist eller dødsfald mod slutningen som set i andre seriers sluttende sæsoner. Tværtimod ønskes det, at lade showet slutte som det startede i pilotafsnittet – med en stor familiebegivenhed. Dermed er der lagt op til samme familiehygge som serien i sine foregående sæsoner har fungeret så godt med.

Som jeg har skrevet i mine tidligere anmeldelser af de foregående sæsoner, kan det være svært at adskille sæsonerne fra de hinanden. Og sæson 8 er ingen undtagelse. Dette er selvfølgelig et bevidst strategisk træk fra skabernes side for deraf, at kunne konstruere en fortælling som tilskueren altid ville kunne se et afsnit af uanset, hvilket afsnit man tilgår. Man har altså bevidst forsøgt at gøre Modern Familys historie og karakterer let tilgængelige. Dette træk mener jeg er både positivt såvel som negativt for serien, der efterhånden – og med god grund – har opnået enorm popularitet og omdømme. Tager vi i første omgang udgangspunkt i det positive ved strategien, er det som skrevet befriende, hvordan man som tilskuer altid, uanset sæson eller afsnit, kan sætte sig foran kassen og trykke ’play’. Alle karaktererne er mere eller mindre repræsenteret i hvert afsnit, hvorfor jeg kan være sikker på at min yndlingskarakter – i dette tilfælde Phil Dunphy – med garanti vil få mig til at trække på smilebåndet. Endvidere er det befriende, hvordan seriens forfattere allerede tidligt i processen har formået at optegne så klart og præcist et billede af hver karakter, hvorfor vi uden introduktion kender til hvert familiemedlems karaktertræk. På sådan vis spiller alle sæsoner og samtlige afsnit mere eller mindre på samme kvaliteter og facetter. Endvidere har hvert afsnit sin egen historie. Med sine 20 minutters varighed kan man derfor sagtens nå få et indblik i alle de tre familier samtidig med, at vi får begyndt og afsluttet en mindre sidehistorie (B-fortælling).
Tværtimod er det netop ved seriens A-fortælling, som repræsenterer den fulde kronologi, der spænder over alle sæsonerne, jeg mener, at serien efterhånden begynder at mangle fremdrift. Historien er således hæmmet af, at serien er bedst når alle karaktererne er samlet og kan interagere med hinanden. Det er dog tydeligt, at dette er en svær opgave at løse for seriens forfattere, da de på den ene eller anden måde altid forsøger, at spolere først Haleys collegeophold og i denne sæson Alex’ samme. I denne sæson må sidstnævnte se sig nødsaget til at være hjemme hos familien, da hun lider af kyssesyge og derfor ikke kan være på skolen. Spørgsmålet er bare hvor langt tid man kan bevare alle børnene under samme tag, som jeg mener er en præmis for serien?

Efter min mening begynder Modern Family derfor at lide af mangelende fremdrift og særligt i denne sæson et mangelende tema. End ikke det faktum at Luke og Manny bliver studenter, berøres synderligt før til sidst. Netop af denne grund synes jeg ikke det er for sørgeligt, men derimod den rette beslutning, om end vemodigt, at lade serien ende efter den 10. Sæson. På denne måde kan både karaktererne og vi komme videre.

Til gengæld er jeg sikker på at netop Modern Family vil blive tyndslidt af de mange genudsender som både How I met your mother og Friends har formået efter deres afslutning. For ligesom de var, er Modern Family simpelthen den bedste aktuelle komedieserie i øjeblikket – og vil derfor heller ej blive glemt eller pakket væk når serien slutter. På trods af, at sæson 8 af Modern Family ikke bringer noget nyt, gør den akkurat det som vi efterhånden elsker den for. Dens karakterstyrke og finurlige mockumentary-form der altid er morsomt. Det er her min forelskelse og beundring for serien ligger. For netop dette mestrer den.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Modern Family, Sæson 8
Original Titel: Modern Family, Season 7