Dobbeltbetydningen af filmtitlen er ret banal og lidt for eksplicit til min smag, men byen Mørke anvendes ikke som meget mere end en kulisse. Titlen er ikke original, men det er historien til gengæld. Og omsider blev der skabt en thriller, der forsøger at trænge lidt dybere end bare underholdning tillagt lidt god rockmusik.
I ”Mørke” møder vi Jacob (Nikolaj Lie Kaas), der plages af dårlig samvittighed over for sin invalide søster Julie (Lotte Bergstrøm), der tidligere har forsøgt at begå selvmord. Denne samvittighedskval er filmens dybsindige og alvorlige side.
Først i filmen er Jacobs nærmeste familie samlet hos Nina (Laura Drasbæk) og ham, hvor moren (Lisbet Lundquist) og søsteren er de først ankomne. Lidt efter ankommer Anker (Nicolas Bro), som er Julies nye kæreste, som familien møder for første gang. Anker og Julie afslører deres gifteplaner, og næste scene er brylluppet, der på tragisk vis ender med, at Julie har begået selvmord. Under en gennemgang af Julies efterladte ting støder Jacob på et spor, der får ham til at tvivle på omstændighederne for hendes død, og han begiver ud for at finde Anker igen. Eftersøgningen bringer ham til Mørke, og Anker har i mellemtiden fundet en ny kæreste, der også er handikappet. Dette er filmens historie og rammen omkring den dybsindige side. Historien er gribende, og Jannik Johansen har – i form af ”Rembrandt” – tidligere bevist, at han kan fortælle en god historie. Der er uhygge og der er suspense. Musikken/scoren er i høj grad med til at opbygge filmens stemning, der byder på andet end de velkendte thriller/horror chokeffekter med store økser, knirkende døre og høje kvindehvin. Og skal man nævne en udenlandsk pendant kan stemningen i ”Mørke ” minde om stemningen i Clint Eastwoods ”Mystic River”, der også er en rejse i mere end én forstand.
”Rembrandt” er ren underholdning, hvorimod Jannik også byder på alvorligere og mere eftertænksomme perspektiver med ”Mørke”. Hvis jeg skal indvende noget mod filmen, så bliver det netop, at Jannik ikke giver det sidste nøk af Jacobs psykologiske rejse. Efter min smag kunne Jannik have skåret lidt af underholdningsdelen med punchlines, skæve replikker og pudsige episoder. Det ”ligner” lidt Anders Thomas Jensens publikumssikre fodspor.
Nikolaj var ganske forståeligt nomineret for en Robert denne hovedrolle. Nikolaj er stort med i hver scene af filmen, og filmen hviler derfor stort set på hans skuldre, men han kan bære den. At hans indre rejse ebber lidt ud, skyldes mere prioriteringen af den omtalte fordeling mellem filmens underholdende og dybsindige side. Hvor jeg begejstres af Nikolajs karakter, har jeg modsat sværere ved at kapere landbetjenten, der virker så typisk jysk, at det giver filmen et unødigt parodisk indslag.
Filmen falder uden tvivl i den brede smag, og visuelt og musikalsk er filmen helt fantastisk i mine øjne (og ører). Herligt at opleve en dansk thriller, der tør lidt mere end populær rockmusik og samtidig lidt ærgerligt, at Jannik ikke går hele planken ud. Et godt køb der vil glæde de fleste!
Ekstra materiale:
- Læseprøve
- Bag om musikken
- Kommentarer til udvalgte scener
- Slettede scener med kommentarspor
- Trailer
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.