MollyCam

18. april 2009 af Henrik Andersen

MollyCam billede

Den Århusianske instruktør Aage Rais-Nordentoft, har skabt en barsk og eftertænksom film, der med sikkerhed vil skabe grobund for mange debatter om emnet voldtægt og skyld.

Molly(Lea Rønne) er 16 år og bor i 8260 Århus V. Hun har ikke den bedste ballast i ryggen hjemmefra, og flirter som de fleste 16 årige med kærester, sex og vilde fantasier. Molly filmer alt hvad hun oplever med sit videokamera. Hun bruger kameraet som en slags videodagbog, og som hun selv siger, så er det noget hun bliver nød til. For hvis hun nu ikke filmer hendes oplevelser, så kunne det lige så godt aldrig være sket. Med den indstilling kaster hun sig ud i at filme alt. Hun bliver kæreste med den noget ældre fyr Sako(Olaf Højgaard), og Molly filmer også når de to har sex sammen. En dag tager det hele overhånd da Molly lever en af hendes fantasier ud i virkeligheden. Hun tænker på at have sex med flere fyrer på samme tid, og pludselig griber den ene handling den anden, og et par dage efter må Molly melde sin kæreste og de andre drenge for voldtægt. Der er bare det ved det, at Molly ikke helt præcist kan huske hvad der er sket, for hendes kamera blev slukket under den påståede voldtægt. Politibetjenten Jens(Kristian Halken) bliver sat på sagen, og som efterforskningsmateriale ser han alle Mollys videodagbøger igennem. Politimanden bliver draget af den forføriske Molly, og hans følelser for hende er svære at håndterer. Midt under efterforskningen beslutter han sig for, at han sammen med Molly må lave en rekonstruktion af voldtægten. Spørgsmålet er nu bare, om det er det rette at gøre, og kan han styrer sine følelser for den fristende Molly undervejs.

Aage Rais-Nordentoft lavede i 1996 sin første spillefilm ”Anton”, og siden hen har han lavet en række film, der altid har haft rod i det Århus han kender så godt. Han er nok mest kendt for sin fine ungdomsfilm ”To Ryk og En Aflevering” fra 2003. Nu er han på banen igen med en film, der ligger op til debat omkring et så følsomt emne som voldtægt og skyld.

Ungdommen i dag bruger meget tid på at dokumentere deres hverdag og liv. I en stormfuld hverdag hvor det hele tiden gælder om at stå frem og realisere sine drømme, bruger mange mennesker meget tid på, at vise andre hvad de kan og gør. Dette være igennem forskellige websider som Arto, My Space og Facebook. Her kan man følge med i andres tilværelse, og folk blotter gerne deres hjerteblod, for at få andre til at syntes de lever et interessant og spændende liv. Hovedpersonen i MollyCam, den 16 årige Molly lever ikke et specielt interessant liv i Århus V. Hun har ikke meget opbakning fra sine forældre, og derfor bruger hun hendes smukke ydre til at tiltrække sig opmærksomhed for sine omgivelser. Hendes seksualdrift er en vigtig del af at få opmærksomhed, og derfor bliver den noget ældre kæreste Sako nemt tiltrukket af hendes fristende tilbud. Deres forhold er baseret på sex, og Molly bryder sine egne grænser gang på gang.

Politimanden der skal klargøre om Molly har været ude for en voldtægt eller ej, lever sammen med sin kone som han har mistet lysten til. Deres sexliv er næsten ikke eksisterende, og da sagen om Molly fylder mere og mere i hans hverdag, føler konen at han bliver tilsidesat til fordel for en ung og fristende Lolita.

Der hvor Aage Rais-Nordentoft kalder til debat er blandt andet omkring forholdet imellem efterforskeren og offeret. Hvor langt kan en politimand gå i en efterforskning, inden han går over stregen. Vil han virkelig hjælpe hende eller er han styret af hans egene drifter, og er i virkeligheden seksuelt tiltrukket af den udfordrende Molly. Svaret ligger i en gråzone, og derfor er svaret ikke hverken sort eller hvidt. MollyCam rører også ved spørgsmålet om nogle voldtægtsoffere selv er skyldige i deres offerrolle. I Mollys tilfælde ved hun det ikke helt selv. For samtidig med at hun udlever en fantasi hun mere eller mindre selv har indbudt til, tager hun også afstand fra sine egene handlinger og beslutninger. Det er en vanskeligt spørgsmål historien kaster i luften, og meget svært at besvare for selvfølgelig har ingen fortjent at blive voldtaget.

De forskellige skuespillere giver alt hvad de har i sig, og man må tage hatten af for Lea Rønne der spiller Molly, og sige at hun gør det fremragende i den svære hovederolle. Specielt når man tænker på, at hun ikke har nogen skuespillerbaggrund bag sig. Fremhæves skal også Kristian Halken der spiller politimanden, og ikke mindst Anne Katrine Andersen der spiller hans frustrere kone. De scener de to har sammen er uforglemmelige og holder filmens nerve oppe.

MollyCam er baseret på det kontroversielle og meget omtalte teaterstykke ”Dom Over Skrig” af Christian Lollike, der også er medforfatter på MollyCam.

MollyCam er en fin lille film, der dog går en lille smule i tomgang handlingsmæssigt ind imellem. Men det gør ikke noget, da det er en vigtig film der berører et emne, der ligger op til en fin debat om et ømtåleligt emne. Er oplagt at bruge i undervisnings sammenhæng i de stører klasser eller på gymnasier og pædagoguddannelser.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er ganske udmærket, og specielt spændende er kommentarsporet med instruktøren og manuskriptforfatteren Christian Lollike.

Man kan i øvrigt se filmens trailer, og en kort dokumentar der er optaget på sidste års Roskildefestival, og indeholder interviews med filmens cast og crew.