Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford

2. november 2007 af Christian Arhoff Andersen

Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford billede

Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford, er en lang western hvor folk snakker meget, men hvis du kan se bort fra det er det en fantastisk film

Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford er en atypisk og anderledes film. Det er helt sikkert ikke en film der ud fra måden der er skruet sammen på ville blive lavet i 2007. Det er en klassisk western. Der er ikke fantastiske skuddueller, ingen hestejagter, alt er lavet meget minimalistisk, hvor alt ulmer lige under overfladen klar til at springe frem og angribe. Men det sker ikke på en gang, det sker i små portioner, og små hændelser, der tegner hvem disse personer er, hvorfor de gør som de gør, og om det er de ting du gør der gør dig til den du er, eller om du gør de ting fordi det er den du er.

Jeg ved det, det lyder meget filosofisk og det er det faktisk også, men Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford, er en af de få ”snakke westerns” der rent faktisk fungere, og fungere så fremragende at jeg blev meget begejstret for den.
Jesse James. Alene navnet lyder som en superhelt, og for mange amerikanere var han måske også det nærmeste de nogensinde kommer på en superhelt. Igennem nyhedsartikler og bøger blev Jesse James og hans James bande kendt i hele USA, ja selv i Europa nåede rygterne frem om ham. Han var ligesom Robin Hood mente mange artikler og bøger, en ægte amerikansk helt. Han var en ex-soldat der slog tilbage mod regeringen, der havde behandlet ham dårligt. Han røvede banker og toge, fordi disse udnyttede de stakkels bønder og i en tid hvor tingene så skidt ud for den amerikanske befolkning var han et bevis på personlig frihed. Folk kunne godt lide at Jesse var derude og skabte ravage så regeringen ikke blev for selvsikker, en levende legende.

Men hvem var han i virkeligheden? Efter et togrøveri, beslutter Jesses bror Frank(Sam Shepard) sig for at det fredløse liv er for risikabelt, og beslutter sig for at trække sig tilbage. Dette efterlader Jesse mere alene, udover det har han også brug for flere medlemmer af banden og Charley (Sam Rock-well) for lov til at tage sin bror Robert Ford (Casey Affleck) med, en 19årig knægt fascineret af Jesse James. Robert er den mindste i en stor brødre flok, og det er noget de aldrig har ladet ham glemme, derfor er han meget stille og indadvendt, men ønsket om at blive som Jesse James, elsket og frygtet, er noget der beskæftiger ham døgnet rundt.

Det underlige venskab mellem disse to er filmens centrum. Jesse der efterhånden bliver mere og mere paranoid omkring hvem han kan stole på, fjender og venner imellem, hjemsøgt at de ting han har gjort, og den unge Robert Ford der så brændende ønsker at være som Jesse James, måske endda være Jesse James, der næsten syntes at den ægte Jesse er en skuffelse sammenlignet med den legende, han har læst og beundret på afstand.

Ingen vil nogensinde få hele sandheden at vide om Mordet på Jesse James, og de personer det involverede, men filmen baseret på en bog af Ron Hansen, giver så realistisk mulig et portræt af hændelserne, og de er smukt opbygget og udført. Filmens instruktør/forfatter Andrew Dominik gør det rigtigt godt, det eneste problem er at de mange lange dialoger mellem figurerne, i et par enkelte scener mangler lidt vildskab, og mister lidt interesse. Skuespillet er fremragende. Brad Pitt i en af sine bedste præstationer, spiller alle facetterne som Jesse James rollen kræver, og det ville ikke overraske hvis en Oscar nominering faldt af. Unge Casey Affleck overrasker med den lethed han glider ind i rolle som den klæbende, slimede, men dog sympatiske Robert Ford, og med denne og rollen han har i sin bror Bens Gone, Baby Gone, lader 2007 at være hans store gennembrudsår.

Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford er en af årets bedste film. Den er så anderledes i forhold til mange at de andre film der er komme i år, at du ikke må snyde dig selv for oplevelsen. Det største problem er den langsomme Terence Malik agtige fortællestil, men jo mere opmærksomhed du gir filmen, jo mere får du ud af den.

Titel: Mordet På Jesse James Af Kujonen Robert Ford
Original Titel: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Premieredato: 2. november 2007