Morten Grunwald: Kort Tid (Bog)

11. januar 2006 af Per C. Halling

Morten Grunwald: Kort Tid (Bog) billede

Du kender ham bl.a. som Benny fra Olsen Banden, direktøren for Øster Gasværk, eller måske Se & Hør, men når du har læst denne bog, finder du dog ud af, at du slet ikke kendte ham alligevel.

Du kender ham som den kække Benny i Olsen Banden, manden som med succesrige forestillinger som Les Miserables på "Les Miserables" på Østre Gasværk i København bragte musicalen tilbage, eller måske en sladderhistorie eller to i den kulørte presse, som fx da han giftede sig med den næsten 10 år ældre Lily Weiding. Når du er færdig med denne glimrende bog og biografi over Morten Grunwald, går det dog op for dig, at du slet ikke kender ham, men at han nok en af de største personligheder indenfor dansk teater og film, såvel som skuespiller, instruktør og direktør.

Nye tider - Nye måder

Erindringer fra personligheder i kulturens verden har altid været populær læsning. Det er uanset både om det er personer, der levede for hundrede af år tilbage, eller nulevende personer, så elsker vi som læsere, fans eller beundrere at komme tættere på vores helt, idol eller hvad han/hun nu er til os.

Før i tiden var det mest almindeligt, at man baserede sin biografi på grundig research i andre bøger, artikler, andre skriverier, interviews med andre der vidste noget om personen, men rigtig ind på personen kom man sjældent. Så man gik i gang med at udgive breve, dagbøger og andet personen havde skrevet, og på den måde komme nærmere det sande jeg. Det blev meget populært, men selvom en persons kærlighedsbreve eller dagbøger pludselig bliver tilgængelige, med eller uden kommentarer, kan det nogen gange godt være lidt kedelig læsning ind imellem når man for 20 gang høre de samme holdninger eller samme vendinger.

I de seneste år er interviewsportrætter blevet populære, hvor en kendt skribent interviewer en anden kendt om personen liv og karriere. Selvom de nogen gange kan virke som en omgang Her Er Dit Liv har de banet vejen for den type, som sælger rigtig godt i dag, hvor personen selv fortæller sin historie til en god ven, som er bedre til at formulere sig, og det er denne type, som bogen om Morten Grunwald er.

Gør en lang historie kort

Det er meget svært at beskrive denne bog kort, for den er utrolig omfattende og fantastisk godt skrevet, at man ikke får lyst til at lægge den fra sig når man først har fået begyndt.

Tros en traumatisk barndom, kan man godt blive til noget

Bogen lægger ud med at berette om Morten Grundwalds barndom, som i begyndelsen var meget tryg og harmonisk sammen med hans 2 andre søskende, men som fik en markant drejning da han i forbindelse med 2. verdenskrig bryder ud, bliver konfronteret med det problem at have en tysk far. Faren var kommet til Danmark inden 1. verdenskrig og havde slået sig ned i Odense og giftet sig en unge dansk pige. Selvom han dog havde kæmpe på tysk side under 1. verdenskrig havde det ikke givet nogle problemer indtil den 9. april 1940, for han havde lært sig både dansk og virkelig ønskede at være og leve som dansker og bestemt ikke sympatiserede med det som foregik i hans hjemland op gennem 30’erne.

De næste 5 år blev meget traumatiske og turbulente for Morten Grundwald, hvilket gjorde ham til en meget stille og indadvendt person, så skolegangen blev noget af en prøvelse for ham og det endte da også med at han gik ud skolen for at komme i lære på forskellige arbejdspladser uden den store succes. For at finde sig selv og sit kald rejste han derfor for en tid lang op i Sverige for at få styr sit urolige og indelukkede sind. Det var på denne tur han besluttede, at følge sin drengedrøm at komme i lære på teateret.

Det blev i første omgang Odense Teater han kom ind på og efter mødet mange inspirerende undervisere og forelæsere, der åbnede ham op igen tog han, efter kun 2 år, modet til og søgte ind på Det Kongelige Teater. Han blev ført op, som man skulle dengang, af sin elskede lærer, der kunne se og forstod Morten Grundwalds passion og dedikation til faget og dette gjorde også at blev optaget og i første omgang kom til at stå i lære hos den meget anerkendte og berømte Poul Reumert. Han levede på teateret om dagen gik man til prøver eller undervisning og om aften så man sine undervisere selv spille hvilket Morten Grundwald giver udtryk for flere steder haft steder har haft stor betydning for hans for forhold teateret. Senere kom han i lære som instruktør under John Price, hvis oplæring var så god at han ikke alene blev en god instruktør, men også give ham modet til at skabe Øster Gasværk.

Der beskrives om mange gode, sjove hændelser, mindre sjove hændelser i bogen fra hans tid på teateret, om bl.a. det første møde med Lily Weiding (hans kone), men de skal naturligvis ikke røbes her, men nydes af læseren selv.

Kærligheden er en stor størrelse

Kærligheden har en central plads i Morten Grundwald liv og ikke kun den til teateret. Vi får i bogen fortalt, hvordan inden han til en privat fest forelskede sig i den ældre Lily Weiding, ikke rigtig kunne få det til at fungere og få et fast forhold til at fungere med så aktivt et liv som han havde op gennem 50’erne og 60’er, når man faktisk er en meget genert fyr når det kommer til stykket. Men mødet med Lily Weiding og fødslen af datteren Tanja beskriver han som noget af det vigtigste der er sket.

Der er mange personer der står Morten Grundwalds hjerte nær, selvfølgelig Lily Weiding, men udover hende, er et helt kapitel tilegnet vennen og skuespil kollegaen Ove Sprogø, hvis varme forhold bliver beskrevet med en varme og respekt, men også giver et kort indblik i hvilken stor personlighed han var, selvom han ikke var den, der levede det vilde liv ved siden af skuepilleriet og som var meget langt fra den emsige Egon, eller førsteelskeren i diverse elskede folkekomedier og musicals.

Hans rolle som den kække Benny i Olsen Bande filmene er nok hans meste elskede rolle såvel internationalt som national og får naturligvis også en pæn plads i bogen, men han bruger pladsen mere til at fortælle om de forskellige personer han med succesen kom i kontakt med, end at bare profilere sig selv og det er et meget positivt træk at det ikke kun skal handle om ham, men også andre.

Hans liv som direktør

Udover hans kærlig hed til skuespilfaget og hans liv privat som offentligt, bruger bogen meget plads på at beskrive hans næsten 30 år som teaterdirektør, først på Bristol, siden på Betty Nansen og sidst men ikke mindst han flotteste bedrift ombygningen af Øster Gasværk til et af nyere tids mest spændende teatre.

Det er imponerende at læse om de mange personer fra ind og udland han har været kontakt med i forbindelse, så det er ikke uden grund han altid har haft meget at se til. Det giver også en bedre forståelse af hvorfor og hvordan hans har spændt så vidt.

Let læst – Spændende fortalt

Denne bog er både nem og hurtig at læse. Den er hverken lavet som et interview eller en slags dagbog, men man du kan nu alligevel hele tiden høre Morten Grundwalds stemme og se ham for sig, mens man læser den og man hører de forskellige historier. Man kan også mærke at Morten Grundwald er en person som elsker at fortælle og at det må have været lidt af en opgave for Samuel Rachlin, at få kortet det store stof ned til kun små 300 sider, for ellers kunne det sikkert meget hurtig have gået hen og blive en serie, som vi så det med Lise Nørgaards og Helle Virkners erindringer for nogle år siden. Vi får fortalt om både det gode og det dårlige fra et langt liv og karriere uden, at det på nogen tid bliver vammelt, overfladisk, eller sentimentalt, men oprigtigt, inderligt og med respekt for de personer der også optræder i bogen uanset, hvilken betydning de har eller har haft for Morten Grundwald.

Ud over mange gode og velvalgte billeder, er bogen fyld med citater fra bl.a. dramatikere, som fx David Mamet. Dette er med til at gøre den til mindre tør læsning, men også at den har sit helt personlige præg.

Med hensyn til billederne er de virkelige gode og velvalgte. Man kan se at de kommer fra Morten Grundwalds private samling, mere end alskens billedarkiver på aviser, ugeblade og lignende, og også det er med til at skabe den helt rigtige stemning, mens man læser bogen, men også at det har været svært at finde billeder til denne anmeldelse.

Hvis du vil vide mere ...

Hvis du vil vide mere om Morten Grunwald finder du det nok ikke bedre end i denne bog, men du kan naturligvis slå ham op i diverse leksika om film, teater osv.

Samuel Rachlin og Morten Grunwald rejser for tiden rundt og holder et foredrag baseret på bogen, hvor man naturligvis kan stille ham mere personlige spørgsmål, som jeg slet ikke er i tvivl om han gerne vil besvare. Men kommer han ikke lige forbi i nærheden af, hvor du bor, kan du klikke her og høre et radiointerview her og høre et radiointerview, der blev lavet i forbindelse med bogens udgivelse i november i fjor.

Er du til erindringer/biografier eller bare har en lille interesse i dansk teater eller Morten Grunwald bør du ikke snyde dig selv for denne bog, som herved får vores varmeste anbefaling.

Bogen er venligst stillet til rådighed af Gyldendal.

Titel: Kort Tid - Blå Mærker og Gyldne Øjeblikke