Mother

8. juli 2021 af Maria Bjerregaard

Mother  billede

“Mother” byder på et glædeligt gensyn med Bong Joon-hos portræt af en moders ubetinget kærlighed til sin søn.

Efter Oscar-successen “Parasite” er den koreanske instruktør Bong Joon-ho blevet anerkendt internationalt, og folket har fået øjnene op for hans tidligere filmperler. Vi fik tidligere på året et gensyn med den fremragende ”Memories of Murder” og får nu endnu et gensyn med ”Mother” fra 2009.

En moden enke kvinde ( Kim Hye-ja) bor sammen med sin mentalt handicappet søn, Do-joon ( Won Bin) Do-joon ender ofte forbi politistationen, da han ikke altid kan styre sit temperament, men da et tragisk mord bliver begået i den lille provinsby, bliver han med det samme politiets syndebuk. Nu er det op til hans mor at få clearet sin søn – og hun vil gå langt for at beskytte sit barn.

Ligesom ”Memories of Murder” river Bong Joon-ho os rundt i manegen. Vi får kun vist de spor, som instruktøren ønsker, at vi skal se, hvorpå vi sidder med følelsen af, aldrig at være helt sikker. Dog bliver denne mordgåde fortalt igennem øjnene af en mor, som kun ønsker retfærdighed for sin søn. På intet tidspunkt tænker hun på, at hendes søn muligvis er skyldig, hvilket også gør hendes efterforskning meget snæversynet.

Kim Hye-ja bærer store dele af filmen på sine skuldrer og gør det fremragende. Man kan mærke den beslutsomhed hun brænder inde med, da hendes søn bestemt ikke har slået nogen ihjel. Til gengæld fornemmer vi også en gnist af skam og dårlig samvittighed, som måske gør hendes forskning endnu mere realistisk. Hye-ja får et fantastisk modspil af Won Bin i rollen som den mentalt udfordret søn. En rolle, som kræver meget, og som man helst skal udføre med følsomhed. Dette gør Won Bin også til perfektion, da man har svært ved at blive sur på ham. Han kan knapt nok huske, hvad han har gjort for 5 minutter siden, hvilket bevarer dramaet.

Ligesom mange af hans andre film, anvender Bong Joon-ho en klog skildring af samfundsklasser. Der er åbenbart folk, der mener de er over loven og ikke burde sidde på en politistation. Også selvom de har kørt et andet individ over. Denne skildring fortsætter igennem filmen, da det jo er nemmest at skyde skylden på den fattige dreng og hans mor end at se på andre kandidater.

”Mother” er et fascinerende og komplekst portræt af en mors kærlighed. Boon-Joon-ho har formådet at få skildret et morddrama med et særligt fokus på et ubegribeligt mor og søn forhold. Filmens paranoia kryber sig under huden på sit publikum, og efterlader os med en klump i halsen.

Titel: Mother
Original Titel: Madeo
Premieredato: 8. juli 2021