Mr. Peabody & Sherman

13. november 2014 af Teddy Tofte

Mr. Peabody & Sherman billede

Hund og dreng imellem på tidsrejser og tilbage igen!

Hvem er mr. Peabody? Han er en hund, som også er verdens klogeste individ. Han er forretningsmand, opfinder, videnskabsmand, Nobelprisvinder, kok og Olympisk atlet. Der er ikke noget, han ikke kan. Han kan endda vinde en retssag, som giver ham (en hund) adoptionsretten til et forladt barn, Sherman (et menneske). Sherman og hans far, mr. Peabody, bruger deres dage på at rejse tilbage i tiden i deres opfundne tidsmaskine for at lære lidt af historien. Et tilsyneladende idyllisk liv for en dreng at vokse op i.

Men da Sherman skal starte på sit største eventyr til dato: første skoledag, finder han ud af, at hans unikke og seje livsstil gør ham til en målskive for mobning. Især en pige, Penny, driver Sherman så vidt, at han slår tilbage og tvinger skolen og børnenævnet til at se på sagen. Mr. Peabody, som kan miste adoptionsretten til Sherman, inviterer Penny, hendes forældre og børnenævnets udsendinge hjem til middag for at dæmpe gemytterne en smule. Men Pennys nysgerrighed fører hende til den skjulte tidsmaskine, og hun og Sherman tager en tur i den, som kan ende med at ødelægge hele rumtidskontinuummet.

Mr. Peabody og Sherman, sammen med Penny, må rette op på alt det, de har ødelagt, koste hvad det vil.

Filmen er fyldt op med gode visuelle spydigheder, slapstick, samt historiske og moderne stikpiller. Træk som vil appellere til både det voksne og yngre publikum. Filmens science fiction aspekter er mere spektakulære at se på, lige så er spændings- og jagtscenerne. De stærkeste elementer (spændingen og science fiction aspektet) er det, som gør den værdig nok til at se den fra start til slut.

Manuskriptet er fra tid til anden modig med sine uventede metaforiske hentydninger. Historien om mr. Peabodys adoptionsret til Sherman refererer direkte til, hvordan en ”rigtig” familiestruktur skal se ud og den moderne tidsalders adoptionsbureaukrati. Emner som stadig er kontroversielle og følsomme. Selvfølgelig er det emner, som kun voksne lægger mærke til og som børn blot undrer sig over. Men der er også mere jordnære emner til stede om børn, der vokser op, og om forældre der skal give slip på deres børn.

Familiefaren fra ”Modern Family”, Ty Burrell, har en stemme, som overføres med lethed til en sofistikeret figur som hunden mr. Peabody. Han er ofte medfølende og opmærksom, og Burrells stemme er energisk og følsom nok til at bringe en dynamisk og tredimensionel figur til live. Der er få skuespillere nu til dage, som kan lyde så ægte og oprigtig, når han fortæller en dårlig vittighed, at du ikke kan lade være med at fnise bare en lille smule. Helt klart én af de bedste animeret figurer, jeg længe har set.

Barneskuespiller Max Charles er et godt valg til Shermans stemme. Charles (som har lagt stemme til figurer på ”Family Guy”) matcher både energien og følsomheden i Burrells stemme. Da de mere alvorlige scener dukker op, præsterer Charles at lyde angstfuld og sensitiv med intet andet end sin stemme. Burrells tv-datter fra ”Modern Family”, Ariel Winter, lægger stemme til Penny.

”Mr. Peabody & Sherman” er ganske sjov (og belærende) for det yngre publikum, og kan lige gå an for de mere voksne seere. Det er ikke Dreamworks’ bedste animationsfilm, men filmen er generelt bedre end som så mange andre tegnefilm, som filmstudier kaster ind i biografen. Filmen har hjertet på det rette sted, men sammenlignet med f.eks. ”LEGO Filmen”, ”Kung Fu Panda” og ”Sådan træner du din drage” kommer ”Mr. Peabody & Sherman” helt klart bagerst i køen.

Blu-ray: ”Mr. Peabody & Sherman” ser utrolig flot ud på blu-ray. Farverne springer ud fra skærmen med skarpe præsentationer af skygger, baggrunde og detaljer. Især er det mr. Peabody, som er ufattelig detaljeret med noget så simpelt som sin sorte næse og hvide pels. I nærbilleder står han i stærk kontrast med de andre figurer, som ser simple og ”normale” ud, i forhold til mange andre animeret figurer.

De historiske miljøer, blandt andet fra Italien, Egypten og Grækenland, bringer både mindre og helt minimale teksturer frem til overfladen, så øjet kan se dem. Sprækkerne i murbrokker kan ses, græsstrå er levende, månelyset er flot spredt ud over skærmen, og tidsrejserne viser os det helt specielle science fiction element, som blu-ray i særdeleshed er god til at fremvise. Samlet set er denne film én af de flotteste udgivelser, hvad angår animationsfilm.

Lydsiden og dialogen er ikke særlig overraskende noget af en force og giver os en klar, fokuseret lydkvalitet. Animationsfilm er uden tvivl blu-ray’ens mest velfungerende genre, også når det kommer til lyden. Igen er det scenerne, som har noget med selve tidsrejsen at gøre, som får de bedste lyde frem i højtalerne.

Ekstramateriale: 4 stjerner. Det er skønt med masser af ekstramateriale, men så snart du har set segmenterne igennem, indser du, at al det materiale ikke fylder mere end 1 time. Så selvom det ser ud af meget, er det meste faktisk kun fyld. Ikke desto mindre får ekstramaterialet 4 stjerner for at være en anelse sjov, flot animeret og for ikke at være en helt tom skive.

”A Tour of the WABAC machine.” 2.51 min. Mr. Peabody viser os sin tidsmaskine.

“Time travel: Mad science.” 5.58 min. Virkelighedens fysikere, Ken Wharton og Anthony Aguirre, snakker om tidsrejseparadokser og videnskaben bag med vægt på detaljer fra filmen.

“Dreamworks Presents: Mr. Peabody & Sherman, A Journey WABAC.” 21.50 min. Patrick Warburton guider os gennem filmen og historien bag filmen, inklusiv oprindelseshistorier, hvem filmholdet er, detaljer om filmens univers, klip fra den gamle tv-serie, filmens detaljer som viser dens rødder i tv-serien, og meget mere.

“History’s Greatest Mystery – A dog and his boy.” 2.33 min. En sjov dokumentarfilm om mr. Peabody og Shermans afbildning af historien.

“Peabody’s paw print on history.” 3.52 min. Mr. Peabody er centrum for en ceremoni i Los Angeles.

“The WABAC jigsaw.” Puslespil hvor du kan bruge din fjernbetjening.