Robbie Pickerings debutfilm Natural Selection var det store trumfkort på SXSW Film Festival i 2011, hvor filmen blandt andet vandt juryens store pris og publikumsprisen.
Filmen kan overordnet kategoriseres som en indie-roadmovie, der bevæger sig på fartstriberne mellem komedien og dramaet. En alvorstung fortælling om ægteskab, moral og religion, malet med satiriske penselstrøg.
Hjerneblødning på spermklinikken
Linda og hendes mand, Abe, lever en ren og kristen forstadstilværelse i Texas. Linda er infertil, og da Abe betragter det som en synd at dyrke sex med andre formål end at føre slægten videre, har det midaldrende par tilbragt et kvart århundrede i hver sin ende af dobbeltsengen.
Uheldigvis får Abe pludselig en hjerneblødning. På den lokale spermdonationsklinik. Med en nonnefilm, der ikke er for sarte sjæle, rullende i forgrunden. Linda har indtil nu intet vidst om sin mands dobbeltliv som donor. ”Er han kommet her længe?” spørger hun fortvivlet på klinikken efter hans hjerneblødning. ”Det ved jeg ikke, jeg har kun arbejdet her siden 1988,” svarer en ansat nøgternt.
Chokeret og frustreret drager Linda af sted mod Florida, dels som en flugt fra den tilværelse, der netop er kollapset, dels for at finde den unge mand, Raymond, der muligvis er det levende resultat af Abes gavmilde donationer.
Raymond viser sig at være en småkriminel junkie, der netop er flygtet fra fængslet i en plæneklipperpose. Han har politiet i hælene, så Lindas redningsmission er kærkommen.
Odd couple på landevejs-odyssé
Linda og Raymond begynder en forkvaklet odyssé gennem sydstaternes bibelbælte. For Linda bliver turen en dannelsesrejse, hvor hendes strenge moralske kodeks må tages til revurdering. For Raymond åbner turen muligheden for et mere stuerent liv. I krydsfeltet mødes det umage par i en række både kiksede, kærlige og kaotiske situationer.
Resultatet er en roadmovie med afkørsler til både lavpandet slapstick-humor og hjerteknusende konfrontationer. Mens kilometertælleren tikker, fødes en bizar energi mellem den seksuelt undertrykte husmor og den omsorgssvigtede flugtfange. Turen tager nogle gevaldige krumspring, der ikke skal afsløres i detaljer.
Genremæssig forvirring
Natural Selections største hæmsko er den genremæssige desorientering. Filmen bevæger sig i et fortumlet grænseland mellem (lav)komik og højspændt drama, hvor ingen af delene for alvor tager styringen. Af og til føles det tilnærmelsesvist som om, at de fjollede optrin mellem Linda og Raymond kamuflerer, ja ligefrem eroderer historiens alvor og den forsigtige kritik af et fundamentalistisk trossamfund, der er filmens rygrad.
Når det er sagt, leverer Rachel Harris en fantastisk præstation som husmoderen, der må tage sit liv til revision. Bag hendes dynejakke og kejtede briller anes hele tiden den ungdommelige skønhed og vildskab, som den konservative livsstil fik tæmmet for mange år siden. Det er formentlig en skuespiller, vi kommer til at se meget mere til.
Desuden ledsages køreturen af et vidunderligt og varieret soundtrack, der er med til at cementere Robbie Pickerings debutfilm som et interessant bekendtskab. Interessant, men ikke uforglemmelig.