Medarbejderne på Redningsflådefabrikken Viking i Esbjerg skal udvide med en fabrik i det fjerne østen. Det kommer til at betyde fyringer og det ser ikke godt ud for personalet i produktionen.
Men julen nærmer sig og livet må gå videre indtil afgørelsen om hvem der ryger er truffet. Diana, Lotte, Kragelund og Tobiesen’s hverdag er præget af de dyster fremtidsudsigter, men snakken går alligevel om alt imellem himmel og jord.
Er det for et eksempel sikkert at tage til Kreta, nu når ham der Bin Laden er på fri fod ?, Hvor mange mandler skal der i Ris a la Mande og hvordan finder man noget undertøj til pigerne i julegave. For man vil jo også godt have noget for sine penge. Det meste undertøj i dag er så småt, at der ikke er plads til selv det mindste bremsespor…..og oven i det hele så skal Tobisen også have nye briller.
Damerne i produktionen beslutter sig til at tage en tur til Fanø for at gå til en sandsigerske. Måske hun kan have et svar på hvem der bliver fyret i det nye år.
NEDE PÅ JORDEN er blevet til på materiale af en Tv-serie som DR viste sidste år. Serien var på 6 afsnit og det er ud af dem at instruktøren Max Kestner har klippet en spillefilm sammen. Han har dog i biograffilmversionen tilført enkelte nye scener.
Max Kestner har fra 1997 – 2000 været instruktør og producer i DR’s B&U afdeling. Han har bl.a. stået for ungdomsprogrammet SUPERGEIL.
Max Kestner har før NEDE PÅ JORDEN lavet andre dokumentarfilm. ATTEN HULLER fra 2000, er historien om en ludoman der forsøger at få sig et ordentlig liv, på trods af sit spille-handicap. Han har også lavet filmene PARTIE og EUROTOPIA.
Max Kestner er uddannet som tv-tilrettelægger ved den danske filmskole i 1997, hvor han lavede afgangsfilmen CLARKS. Han har siden undervist samme sted, sideløbende med sine andre projekter. Han har desuden læst filosofi på Københavns universitet.
NEDE PÅ JORDEN er en lidt anderledes form for dokumentarfilm, end den man er vant til at se. Der er faktisk en manuskriptforfatter med i produktionen og instruktøren er ikke bange for at bruge løs af filmiske virkemidler, for at få historien til at hænge bedre sammen. Man kan sige at det er en dokumentarfilm der er bygget op omkring en dramatisk fortælling. Men man skal huske på, at det ikke er en opdigtet historie. Men en historie af og med ” rigtige ” mennesker der i alle roller spiller sig selv i deres egen fortælling.
NEDE PÅ JORDEN er en varm og vigtig fortælling, der på en charmerende og utrolig rammende måde fortæller historien om det liv så mange af os mennesker lever. Den er fortalt med humor og charme, der gør at man hurtigt vinder sympati for de medvirkende. ( der jo faktisk bare er dem selv. ) Det er rigtige mennesker med de sorger og glæder der er dagligdag for mennesker generelt, og det er her at Max Kestner rammer plet. Genkendelsens glæde er stor og man forlader biografen med noget at tænke over.
NEDE PÅ JORDEN er også rigtig godt klippet sammen og de mange samtaler i bilen til og fra arbejde kunne Tarantino ikke have skrevet bedre. Det er virkelig godt og humoren er hele tiden en fremtrædende del af historien, selvom der i baggrunden ligger frygten for at blive fyret fra fabrikken.
Til at binde de mange scener sammen har Max Kestner valgt at bruge mange flotte billeder fra egnen i og omkring Esbjerg. Det er smukt og stemningsfuldt og underlægningsmusikken af Poul Kristian Mortensen glider smukt sammen med billedsiden.
NEDE PÅ JORDEN har klaret det store spring fra Tv-serie til biograffilm rigtig godt. Det klæder den faktisk at blive redigeret lidt ned i spilletid. Så hvis du har lyst til en lidt anderledes biografoplevelse, der ud over at underholde også giver stof til eftertanke, så er NEDE PÅ JORDEN et godt valg. Personligt så glæder jeg mig allerede til at se den igen.