New York, Iscenesat

4. august 2009 af Kristian Jensen

New York, Iscenesat billede

Tag med til Charlie Kaufmans New York…

Manuskriptforfatteren Charlie Kaufman er og bliver lidt af en særling i den amerikanske filmindustri. Han krøllede hjerne har blandt andet produceret grundlaget for film som ”Being John Malkovich” (1999), ”Orkidé Tyven” (2002) og ikke mindst ”Evigt solskin i et pletfrit sind” (2004), der alle blev solide succeser hos anmeldere og publikum. Derfor var det også kun et spørgsmål om tid før Kaufman smed skriveblokken, og satte sig til rette i instruktørstolen. Resultatet blev ”New York, Iscenesat” (2008), der uden tvivl er Kaufmans mest kringlede og bizarre film til dato.

I filmen møder vi den triste teaterinstruktør Caden Cotard (Philip Seymour Hoffman), der efter et falleret ægteskab, en mærkværdig sygdom, der får hans kropsfunktioner til at lukke ned en efter en samt en kikset affære får tildelt et stort legat. Cotard beslutter sig for at tage til New York og bruge pengene fra legatet på at kreere sit livs mesterværk, et enormt teaterstykke om livet, der foregår i en mini udgave af byen, bygget i en kæmpe lagerhal. I takt med at årene går, vokser teaterbyen sig større og større og projektet synes at fortsætte ud i det uendelige. Til sidst begynder teaterstykket at sammensmelte med Cotards eget liv og virkeligheden begynder at blive udvisket, og teaterinstruktøren må indse at drømmeprojektet nu er ude af kontrol.

Selvom historien i ”New York, Iscenesat” er både kringlet og utilgængelig, så er filmen i bund og grund en fortælling om de mest banale ting, som mennesket oplever gennem livet: Kærlighed, skilsmisse, dødsfald, sygdom, angst, jalousi og så videre. Men dét som Kaufman kan som manuskriptforfatter og nu altså også filminstruktør er, at gøre disse banale følelser til noget stort og episk. Noget så banalt som en skilsmisse, bliver i Kaufmans verden til noget voluminøst, der ikke kun berører de involverede men i særdeleshed også publikum. Charlie Kaufman er mester i at etablere en symbiose mellem publikum og filmens karakterer, og det på trods af, at det til tider er utrolig svært at hitte rede på filmens plot.

Philip Seymour Hoffman leverer en pragtpræstation i rollen som Caden Cotard, og han flankeres af nogle af de bedste birolle præstationer jeg længe har set. Den altid seværdige Tom Noonan er eminent i rollen som skuespilleren, der får til opgave at spille Cotard i teaterstykket. Men også Catherine Keener og Samantha Morton fortjener at blive fremhævet i rollerne som henholdsvis Adele Lack (Cotard’s ekskone) og Hazel (Cotards forbudte kærlighed).

”New York, Iscenesat” er en film om eksistentiel krise og banaliteternes indflydelse på livet. Instruktør Charlie Kaufman tager os med på en rejse gennem livets store spørgsmål, dog uden at komme med noget endegyldigt svar. Filmen er en visuel og plotmæssig særling, der efterlader flere spørgsmål end egentlige svar. Umiddelbart kunne man mene, at den uoverskuelige historie ville være en hæmsko for filmen, og for nogle vil dette uden tvivl være sandt. Men for mig personligt, har jeg sjældent følt mig så godt underholdt og draget ind i en film, som da jeg brugte små to timer i Kaufmans New York.

Ekstramateriale

Bonusmaterialet til ”New York, Iscenesat” består af tre dele. Den første del er et langt interview med Charlie Kaufman, hvor hele karrieren gennemgås fra ende til anden. Desværre er interviewet elendigt optaget, og på trods af det interessante indhold, så taber man alligevel hurtigt interesse på grund af billedkvaliteten. Dernæst er der et interview med Philip Seymour Hoffman, der fortæller om karakteren Cotard og om arbejdet med filmen. Til sidst finder man en række små animationsfilm (lavet af Kaufman selv), der indgår i et par af filmens sekvenser.
Jeg savner i den grad et kommentatorspor med Charlie Kaufman, da det ville have været dejligt at få uddybende oplysninger om filmens mærkværdige historie, ligesom det ville have været ren luksus at få en gennemgang af filmens finurlige visuelle effekter. Men desværre er dette ikke at finde på den danske dvd-udgivelse.

3 ud af 6 ON-Z stjerner til ekstramaterialet.

Billede: Anamorfisk Widescreen 2.35:1
Lyd: Dolby Digital 5.1