No Reason

11. maj 2012 af Henrik Andersen

No Reason billede

Olaf Ittenbach er manden bag lowbudget gore-klassikere som Burning Moon og Black Past. I hans No Reason af nyerer dato, skinner noget af vildskaben stadigvæk igennem. Selvom der er tonet en anelse ned for splattet, er No Reason bestemt ikke for alle. Den er stadigvæk dekader mere udpenselst i dens vold og torturscener, end de fleste andre film tilgængelige på det Danske DVD marked.

Jennifer (Irene Holzfurtner) skal flytte med sin mand, og lejligheden er i flytterod. Deres søn Niko bliver passet af den søde Babysitter, der også er deres nuværende nabo. Men pludselig er både babysitter og Niko væk. Midt i alt det kaos det medføre opdager Jennifer et brev, der indeholder nogle billeder af babysitteren og hendes mand sammen. Jennifers verden bryder sammen, og hun beslutter sig for at tage et langt bad. I badet falder hun i søvn, og da hun vågner er det til et senarie taget lige ud af helveds rædsler. Midt i dette bloddryppende mareridt står en mystisk mand med en underlig maske. Han lover Jennifer at føre hende væk fra rædslerne og tage hende imod et bedre sted. Men det bliver en anelse anderledes end jennifer havde forestillet sig. Snart begiver hun sig ud på en surrealistisk rejse igennem et blodigt og bistialsk helved, og imod enden er der alligevel intet der er, hvad det giver sig ud for at være. For hvad er fantasi og virkelighed, i Jennifers forvirrede hjerne.

Det er desværre ikke kun vores hovedeperson (der iøvrigt løber nøgen rundt i de fleste scener) der har problemer med at hitte hovede og hale i det hun oplever. Som tilskuer til No Reason kan det også være en anelse svært, at finde ud af hvad Instruktøren vil med det hele. Vil ikke afsløre for meget her, da det måske kan ødelægge oplevelsen for nogle, men kun understrege at historien ikke er helt nem tilgængelig, og derved kan interessen nemt tabes på gulvet undervejs.

Men heldigvis er der så meget andet at kigge på i No Reason. De mange scener med tortur og pinsler er til tider så realistiske, at det gør ondt i maven når man konfronteres med dem. Et øje trykkes ud med en ske, hoveder flækkes, kroppe skilles ad i hovededele, og ikke mindst er der hele 2 klip der kredser omkring det mandlige kønsorgan. I det ene klip bides en ellers kæphøj penis af, og i et andet flækkes den fra hovedet og ind efter. Det er virkelig godt lavet, og er man typen der holder af makeup og effekter lavet på den gammledags måde, så har No Reason virkelig noget at byde ind med. Så kan man jo bare spole over alt den forvirrende dialog.

Instruktøren og effektmanden Olaf Itenbach er fra en tid hvor alt skulle laves i hånden, og blod i spandevis skulle hældes i hovederne på de stakkels skuespillere. Han er en mester ud i at kreerer ulækre og brutale makeup effekter. Indvolde, afrevne lemmer og tykt gammelt blod flyder fra første til sidste frame i flere af hans film. Specielt hans 3 Gore klassikere: Prometeus, Black Past og Burning Moon levere varen på blodigste vis.
Udover de 3 før nævnte film har Olaf Ittenbach blandt andet også instrueret Legion Of The Dead 2001, Garden Of Love 2003, House Of Blood 2006 og Dard Divorce 2007. Alle disse titler er tilgængelige på det Danske DVD marked.

Olaf Ittenbach er måske ikke en super god instruktør, men han formår virkelig at levere varen, når det kommer til hardcore gore. Der bliver ikke gået på kompromis med moral og tanker om, hvad der bør og kan vises på det hvide lærred. Han er i samme bås som instruktørerne Andreas Schnass og Jörg Buttgereit, der udover også at være Tyskere, også har lavet splatterfilm på ganske små budgetter i de gode gamle splatter-dage. Olaf Ittenbach har også stået for effekter til andres film, og har blandt andet lavet effektsminke til Uwe Boll's eventyrfilm Bloodrayne.

No Reason er ikke for sarte sjæle, men holder man af en god bunke gore og nøgenhed i en skøn pærevælling, er Oluf Ittenbachs film et sikkert hit en ellers kedelig søndag eftermiddag, sammen med en flok ligesindende splatterfilmnørder.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af en bunke underholdende trailers fra andre film af Oluf Ittenbach, og selvfølgelig også traileren til No Reason. Desuden er der et lille kort program om Olou Ittenbach, der dog mest omhandler hans film Legion Of The Dead fra 2001, og et making of program om No Reason.

Ekstramataerialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.

Filmen kan ses i Anamorfisk widescreen, og lyden er Tysk Dolby Digital 2.0 og 5.1. Det er muligt at se No Reason med Danske, Finske, Norske og Svenske undertekster.

No Reason er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.