Nurevey

1. november 2018 af Maria Bjerregaard

Nurevey  billede

”Nureyev” er en fantastisk og storslået dokumentar, der går tæt på en af ballettens største legender. Rekonstruktionerne på en stor scene må siges at være dokumentarens højdepunkt.

Han fik flere klapsalver end Mick Jagger. Han var en engel på scenen, men kunne være en djævel bag scenen. I denne dokumentar får vi et tæt og intimt portræt af balletdanseren Rudolf Nureyev, som fyldte den internationale dansescene i flere dekader.

Den talentfulde danser
I det kolde Sovjetunionen var der ikke muligheder for at udrette det helt store. Men dette kunne Nureyev ikke accepteret og ville bare gerne danse. Hans far var imod dans, og kunne ofte finde på at tæve lille Rudolf. Men han gav ikke op, og tog dansetimer i smug. Da der stadig var uro efter 2.verdenskrig kunne Nureyev ikke indskrive sig på nogle af de store balletskoler i Rusland indtil 1955. Men efter disse års uddannelse havnede han i Paris, hvor hans store gennembrud ventede.

Det barske liv
Dokumentaren følger Nureyevs liv fra barndommen til hans død i 1993. Han blev blot 53 år gammel. Der er blevet gravet ned i de gamle arkiver med diverse interviews og smukke balletter, som han medvirkede i. En mindeværdig scene, er på en politistation i San Fransisco, hvor Nureyev og hans kvindelige dansepartner, Margot Fonteyn var blevet arresteret. For hvad? Ja, simpelthen blot at befinde sig til en fest, hvor der var narkotika. Dokumentaren har opbygget en stor scene, hvor afgørende øjeblikke af Nureveys liv er blevet rekonstrueret af nutidens talentfulde dansere. Dette er et meget smukt valg, ikke mindst for at vise den nyere tids generation indenfor ballet, men også et friskt pust til dokumentargenren, for ikke blot at anvende gamle billeder fra fotoalbummet. Henover disse rekonstruktioner er der voice-overs fra forskellige mennesker, som kendte Nurevey og hans adfærd. Bl.a. er der en oplæsning fra den danske ballerina Vivi Flindt.

En storslået dokumentar
Der er ingen tvivl om, at Nurevey havde et storslået og enestående liv. Selvom han også var kendt som en barsk type udenfor scenen, og ofte ville anvende både fysisk og psykisk vold imod sine dansere, så var han en éner. Hans romance med den danske Erik Bruhn bliver beskrevet som ”hans livs kærlighed” og de var sammen i mere end 25 år. I et amerikansk interview får han flere klapsalver end Rolling Stones Mick Jagger, og man ser og et glimt af hans humoristiske side. Dokumentaren fokuserer også på politik, da han var fra Sovjetunionen og ikke ville vende tilbage, men stadig forsøgte at hjælpe hans mor og søster med at flygte derfra. Denne politiske frustration kan meget vel have inspireret hans dans, da hans krop nærmest var bygget af stål, og han fik ballet til at se let ud.

”Nurevey” er en storslået, visuelt flot og fabelagtig dokumentar. Den giver et præcist indblik i en af verdens største danselegender og holder intet tilbage. Cinematografien er flot og de gamle optagelser af diverse balletter bliver man helt opslugt af.

Titel: Nurevey
Original Titel: Nurevey
Premieredato: 1. november 2018