Ørnen, 7 - 8

22. august 2005 af Søren Falgaard

Ørnen, 7 - 8 billede

De foreløbigt sidste to afsnit af "Ørnen" bringer Ørnen i fare og stiller spørgsmål. Vi glæder os til at få svar på i oktober

Instruktøren Martin Schmidt, der står for visualiseringen af de to afsnit her, er mest kendt for sit samarbejde med forfatteren Dennis Jürgensen, hvilket har ført til en række mere eller mindre vellykkede ungdomsgyserfilm, og senest den mere modne gyser ”Bag det stille Ydre”, der var beslægtet med Robert Zemeckis interessante psykologiske gyser ”What Lies Beneath” (2000). Schmidt har ligesom sine instruktørkollegaerne på ”Ørnen” lavet såvel spillefilm som en hel del dansk TV-dramatik.

I forrige afsnit tilspidsede situationen sig for Hallgrim og hele specialenheden. Kosovo-albaneren Agim omkom under dramatiske omstændigheder, og nu vil familien tage hævn på Hallgrim. Yderligere tager Hallgrim igen til Sverige, og det viser sig at de mange spindelvævstråde, som han trækkes ind i ikke vil stoppe. De østeuropæiske forbrydere viser sig at være farlige spillere med stor interesse i menneskesmuglermarkedet. OG da Hallgrim heller ikke kan holde fingrene for at prøve at optrevle dette, sættes hans eget liv i fare. Hallgrim stikkes ned på åben gade.

Imens forbryderorganisationerne kæmper mod Hallgrim, kæmper han stadigvæk med sine mange indre dæmoner, og han er oven i købet ved at være godt lun på kollegaen Marie, men vi forlader Hallgrim liggende blødende på gulvet her.

I første halvdels sidste og 8 afsnit ligger Hallgrim på hospitalet. Knivstikket har bragt ham i livsfare og har bundet ham til sygesengen. Thea, hans leder i Danmark, sætter alt ind på at afsløre og fange knivstikkeren og den organisation, han tilhører. Marie våger ved hans seng, og da hun finder ud af, at Hallgrim er blevet reddet af en ring, han har købt til hende, bliver hun varm om hjertet.

Seriens første del slutter med en masse spørgsmål. De store forbryderorganisationer er ikke afsløret, og Hallgrim ligger og samler kræfter til at tage kampen op med dem og sine indre dæmoner. Serien bevarer altså stadigvæk sin spænding uden på nogen måde at være helt fantastisk. Efter første halvdel af serien glæder, man sig derfor stadig til, hvad anden halvdel har at byde på.

Der er det samme ekstramateriale som på dvd’erne med de forgående afsnit

Samlet set er ”Ørnen” derfor udmærket underholdning. Serien overbeviser dog ikke hele vejen igennem. DVD-udgivelserne her købes med afsnittene to og to, men det er svært at se, hvad ideen med det er. Det ville være oplagt at man f.eks. havde lavet en bedre strategi for ekstra-materiale. Ærligt talt vil de færreste nok vælge at købe enkelte afsnit af ”Ørnen”, for det er først i den store smmenhæng, at de giver mening. Så enten alle eller ingen Ørnen-dvder. Og køber man serien, så man kan varme op til de næste afsnit af serien, der skulle komme til Oktober.

Læs mine anmeldelser af 1 – 2, 3 – 4 samt 5 – 6 her på On-Z.

Titel: Ørnen, 7 - 8
Original Titel: Ørnen, 7 - 8