Off Screen

25. april 2008 af Henrik Østergaard

Off Screen billede

Solid hollandsk paranoia-thriller med fine skuespilpræstationer.

Selvom ordene ”baseret virkelige hændelser” kan lyde afskrækkende på fleste spændings- og sctionfans skal man dog ikke lade sig skræmme af det ved denne lille, effektive thriller fra et, på disse breddegrader, så sjældent et filmland som Holland. Det glimrende selskab med det passende navn, Another World Entertainment, har endnu engang fundet en overset film frem fra oftest alt for oversete filmgræsmarker.

”Off Screen” er en spændingsladet psykologisk-thriller, der ligger sig traditionen af nyere hyper-effektive spændingsfilm fra Hollywood, såsom ”Farlige teorier” med en Mel Gibson i en dominerende hovedrolle og Joel Schumachers undervurderede ”Phone Booth” med Colin Farrel i anden altdominerende hovedrolle. Den dominerende hovedrolle spilles her af den mere ukendte Jan Decleir, men ikke desto mindre en af hollandsk films største stjerner.

”Off Screen” er som sagt baseret på virkelige hændelser og handler om den 56-årige buschauffør John Voerman (Decleir), der den 11. november 2002 med en revolver i den ene hånd og en bombetaske i den anden begiver sig ind i Amsterdams højeste skyskraber, The Rembrandt Tower, og tager 18 uskyldige personer som gidsler.

Optakten til dramaet, hvilket skildres glimrende af instruktøren Pieter Kuijpers er, at John Voerman mener at have opdaget et skjult laboratorium, under en af sine busture. I dette laboratorium skulle Philips eftersigende udføre hemmelige eksperimenter, som den paranoide galning mistænker, kan lede til hjernevask via deres tv-apparater. Han kræver derfor nu at tale med chefen for teknikkoncernen Philips, og få ham til at indrømme på landsdækkende tv, at dette er sandheden.

Det viser sig dog, at den stakkels mand har taget den forkerte bygning som gidsel. Det lettere absurde set-up lyder som om det kunne have været et glimrende udgangspunkt for en komedie af de herrer Zucker, Abraham og Zucker, men instruktør Pieter Kuijpers og manuskriptforfatter Hugo Heinen formår faktisk at få en overbevisende seriøs og realistisk spændingssfilm ud af forlæget.

Med to af hollandsk films største skuespillere og to erfarne herrer, den prisbelønnede Jan Decleir og Jeroen Krabbé (som måske er lidt mere kendt her i landet for hans rolle i Soderberghs ”Oceans Twelve” m.fl.), er ”Off Screen” fra 2005 en fremragende spillet og stil-bevidst paranoia-thriller, skåret efter samme læst som den klassiske thriller.

Som ofte i europæiske spændingsfilm er karaktererne lige den tand bedre tegnede, end hvis den var lavet i Hollywood-maskineriet. Vi får mere kød på vores helte og skurke, hvis der da overhovedet er nogenklare helte og skurke i denne insisterende fortælling om en presset mand på randen af vanviddet. Man komme tilmed til at føle med denne galning med kløe på aftrækkeren og afcuttede led til de små grå. Dette er også takket være ualmindeligt stærkt skuespil fra Decleir som John R.

Til gengæld fungerer spændingsmomenterne så heller ikke helt så godt, som man efterhånden er blevet forvænt med fra det amerikanske. Vi kommer ind under huden på mandens paranoia, og man forstår hans motiver for hans endelige fatale handlinger i skyskraberen, når filmen løbende springer tilbage i tid og fortæller om hvordan den ustabile mand – hans kone har forladt ham efter 30 år – bliver til en mand med intet at tabe, men som vil have retfærdighed på dødens alter, om det så har nogen som helst i hold realiteterne. Denne springen frem og tilbage i tid er dog også med til at trække en hvis grad af spændingsopbygningen ud af dramaet. Besynderligt nok giver det hollandske så også filmen en tilpas fernis af realisme.

Ekstramaterialet består ikke af det store, men dog af en original trailer til den pågældende film og diverse andre trailere.

Titel: Off Screen
Original Titel: Off Screen