om Guder og Mænd

11. marts 2012 af Jesper Skovlund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

om Guder og Mænd billede

Filmen fremstår som et vægtigt indlæg i enhver religiøs debat, og i en terrortid som denne er den uundgåelig

En fransk, kristen munkeorden bestående af syv munke i Algeriet skal beslutte sig for at blive eller rejse bort, da muslimsk terror raser i landet i 1990´erne. Eftersom filmen baserer sig på virkelige hændelser, er det ingen hemmelighed, at munkene valgte at blive – og derfor på nær to dræbtes af terrorister. Forbrydelsen er dog aldrig blevet egentlig opklaret.

Instruktøren Xaviers Beauvois har sammen med den eminente fotograf Caroline Champetier masser af tid. I lange billedskønne indstillinger og i en rolig klipperytme vises munkenes daglige rutiner i og omkring klosteret og den nærliggende landsby, der ligger i et pragtfuldt landskab. Munkene driver en interimistisk klinik, hvor lokalbefolkningen behandles, de hjælper med papirarbejdet, når familie skal besøges i udlandet, de samtaler om små og store ting med de lokale, deltager i muslimske festligheder og rådslår gerne med imamerne. Munkene dyrker jorden omkring klosteret – og så dyrker de selvfølgelig deres gud ved bøn og sang.

De kristne munkes omgang med den muslimske befolkning fremstår harmonisk. De udfolder deres tro gennem samtaler, hjælp og vejledning af de lokale. I samtalerne med imamerne forstår man, at de har fælles mål. Det er således filmens fineste fortjeneste, at man fornemmer en værdifuld samklang mellem religionerne, der tydeligvis først og fremmest har et humant sigte. Troen udfoldes afdæmpet, ligesom filmen er afdæmpet fortalt på trods af sit voldsomme emne; den religiøse terrors trussel. Virkningen udebliver ikke; først og fremmest at de muslimske fundamentalisters projekt i filmen fremstår som helt ude af trit med samfundet, ja med ethvert samfund som de tværtimod maltrakterer.

Munkenes stille og gode rutiner brydes efterhånden som nyhederne om terror i landet tager til. Før eller siden må de tage stilling til, om de vil blive eller rejse. I processen oplever vi, hvordan munkene kæmper med angsten for at dø og mod at fremstå som martyrer i egne øjne – men også at de bekræftes i, at det de står for er en forudsætning for det gode liv i landsbyen, da imamerne stille oplyser dem om dette. Netop den fine samklang mellem kloster og lokalbefolkning bliver afgørende for at munkene bliver. Troen udmøntes aldrig i martyriet men i humaniteten. I processen frem mod den skæbnesvangre beslutning om at blive, portrætteres munkene fint og hver enkelts personlighed træder frem.

Man kan levende forestille sig, at filmens skildring af den religiøse samklang både med andre religioner og med almindelige mennesker, at den manglende forkyndelse og den store vægt på det humane er kontroversielt i enhver religiøs lejr. Det forhold viser netop hvor vigtig og hvor fremragende ”Om Guder og Mænd” er. Filmen fremstår som et vægtigt indlæg i enhver religiøs debat, og i en terrortid som denne er den uundgåelig.

Der er desværre intet ekstramateriale på DVD-en. Man savner en dokumentar om virkelighedens munkeorden.
Mis. Label.

Titel: om Guder og Mænd