Once Upon A Time In America (SE) (DVD)

1. november 2003 af Jesper Rosenberg Antonsen

6 stjerner Skriv en kommentar

Once Upon A Time In America (SE) (DVD) billede

Robert De Niro og James Woods har hovedrollerne i denne film, som hører til blandt de absolut bedste gangster-dramaer der nogensinde er lavet.

Historien tager udgangspunkt i Noodles (Robert De Niro) og Max (James Woods), som bliver gode venner allerede fra barnsben. De kommer fra Lower East Side i New York, hvor de lever et liv blandt gangstere og andet godtfolk. Da Bugsy (James Russo) har generet dem længe nok laver de deres egen pagt – de vil holde sammen altid, og dele deres penge med hinanden. Udover Noodles og Max er det Cockeye (William Forsythe) og Patsy (James Hayden) der er med i banden.

De kommer godt fra start, da de lokker den lokale betjent i en fælde, og derfra går det bare fremad. De bliver snart nogle af de styrende i Lower East Side. Vi følger dem i medgang og modgang, i ”krig” og i kærlighed. Og kærligheden for Noodles er Debra (Elizabeth McGowern), som dog senere vælger at satse på en karriere som skuespillerinde frem for at hænge ud med Noodles.

Vennerne fortsætter dog ufortrødent med deres aktiviteter, som blandt andet består af indsmugling af spiritus. De får mere og mere magt, og har således også en indflydelse på den krig der foregår på arbejdsmarkedet på det tidspunkt hvor fagforeningerne begynder at melde deres ankomst. I det hele taget er de vel det man kort og godt kalder for gangstere.

Sergio Leoni har med Once Upon A Time In America lavet en fremragende film. Den fanger dig lige fra starten, selv om det godt kan være lidt svært at følge med, da filmen er bygget op omkring en masse flash-backs. Men når man først lige har vænnet sig til det kan man sagtens se hvorfor den er lavet sådan. Det giver en meget bedre forklaring på nogle af hændelserne. Filmen foregår over en periode på ca. 40 år, og giver dermed rig mulighed for disse flash-backs.

Hovedrollen står Robert De Niro for – og han gør det fantastisk godt. Han er jo en klasse-skuespiller, og denne rolle er ingen undtagelse. De Niro er suveræn i sin fremstilling af Noodles, drengen fra ghettoen der bliver stor gangster, men alligevel ikke har glemt hvor han kommer fra. Og igennem de 40 år filmen foregår kommer Noodles igennem mange forskellige scenarier, og De Niro magter alle reaktioner perfekt.

James Woods spiller overfor De Niro i rollen som Max. Også han leverer en fantastisk præstation. Max er tilflytteren til Lower East Side, der slår sig sammen med Noodles. Woods får flot frem at Max på en eller anden måde er lidt finere end de andre. Da han bliver stor gangster glemmer han alt om ghettoen. En Woods og De Niro har også et rigtigt godt samspil som de kammerater de nu engang er i filmen. Det er en fornøjelse at se dem sammen.

Derudover medvirker der et hav af prominente navne i de lidt mindre roller. Treat Williams er at finde som fagforeningsmand og Danny Aiello som politichef. Man kan finde Jennifer Connelly i rollen som Debra som ung. Joe Pesci og Burt Young er der også, og sådan kunne jeg blive ved.

Som sagt står Sergio Leoni for instruktionen, og det er som sædvanligt en garanti for en mester instruktion. Dette er ingen undtagelse. Der er virkelig tænkt på alt. Intet er overladt til tilfældighederne. Og som så ofte i Leonis film er det Ennio Morricone der har lavet musikken. Og lad det være sagt med det samme. Musikken i denne film er mesterlig. Den passer perfekt igennem hele filmen, og er en nydelse. Man nynner ubevidst med på den. Flot flot flot.

Alt i alt er Once Upon A Time In America en fremragende og flot film, som burde stå i enhver DVD-samling. Jeg kan varmt anbefale den. Der er langt imellem at jeg uddeler 6 stjerner, men denne film fortjener hver og en af dem.

DVD Ekstramateriale:

Dette er en Special Edition på 2 DVD-skiver, så man kan vel forvente lidt af hvert til ekstramateriale. Nej – desværre ikke.

Der er en biograftrailer, som der jo skal være. Der er en billedkavalkade fra filmens optagelser.

Så er der et kommentator-spor med filmkritiker Richard Schickel. På sin vis OK, men hvorfor har man ikke fået nogle af skuespillerne med – det ville have gjort det noget mere interessant.

Slutteligt er der et uddrag af dokumentar-programmet Once Upon A Time: Sergio Leoni. Det er selvfølgelig den del der omhandler denne film der er med. Men jeg kan kun spørge: Hvorfor søren har man ikke lagt hele dokumentaren på – med 2 skiver burde der vel være plads nok til det hele. Jeg synes det er synd at vi skal ”nøjes”, for det der er med er faktisk uhyre interessant.

Og det var så det ! Ærgerligt, at man ikke kunne finde noget mere spændende til en special edition af en klassiker som Once Upon A Time In America.

Der er alt i alt 2 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.