One Missed Call

7. august 2008 af David Lund

One Missed Call billede

Endnu et remake af en japansk horrorfilm.

For 5 år siden tog den berømte og berygtede japanske instruktør Takashi Miike fat i Yasushi Akimotos roman ”Chakushin Ari” (”One Missed Call”) og skabte en subtil og underspillet lille spoof på hele gysergenren. Desværre så stort set hele den vestlige verden denne film som et seriøst bud på en klicheramt genre i Japan, og med en nogenlunde succes blev rettighederne til et remake hurtigt købt af amerikanerne. Det er denne version der netop er landet på det danske DVD-marked.

På et amerikansk college sker der for tiden nogle sære ting: studerende modtager opkald fra døde mennesker af deres egen stemme, og når de tjekker datoen for opkaldet, sker det engang ude i fremtiden. Dette er en forbandelse der afgiver det eksakte dødstidspunkt for modtageren, og når man får opkaldet, begynder man at se sære skikkelser i byens gader. Beth oplever flere af hendes venner dø af forbandelsen på tæt hold, og allierer sig med kriminalassistenten Jack der ligeså har mistet en søster til forbandelsen. Men tiden er ved at rinde ud, for Beth har netop modtaget et opkald…

Jeg tror langt de fleste horrorfans ude i verdenen, er ved at være godt og grundigt trætte af de japanske spøgelsesfortællinger. Alle omhandler en forbandelse, om det så er et hus, en telefon eller sågar en paryk (ja, sådan en film findes faktisk også) og nogle spøgelser med en skummel fortid med hævn i øjnene. Men ligegyldig hvor trætte horrorfans må være af disse film, må de da efterhånden være langt mere trætte af amerikanerne, der bliver ved med at lave remakes af den ene af disse film efter den anden. ”One Missed Call” er hverken dårligere eller bedre end størstedelen af disse film, den er bare ufatteligt trættende, fordi den er kommet alt for sent, og vi alle allerede har fået nok for længst. Selvom filmen efter sigende har taget udgangspunkt i romanen frem for den japanske film, er stort set alt identisk med originalen, den mangler bare en fremragende instruktør der laver filmen med et glimt i øjet. Tilbage står en film med flere chokeffekter end spilletid udmålt i minutter, en forsimpling af historien så den vestlige verden kan forstå filmen og en bunke middelmådige skuespillere. For den hungrende horrorfan der ikke kan nikke genkendende til denne træthed, har ”One Missed Call” da en forstyrrende visuel side, men man skal lede længe efter stemning og uhygge i denne omgang.

For at som europæer at få en chance som instruktør i Hollywood, er formlen efterhånden soleklar – lav en succesfuld gyser. Ganske vist har genren et meget trofast publikum, men når en instruktør som den franske Eric Valette, der ganske vist ikke er ukendt i genren, pludselig står med et smalt budget og et elendigt manuskript i hænderne, skal dette publikum ikke regne med et vidunder. Valette har da sine små ideer rundt omkring der fungerer, men filmen som helhed er kun skabt med penge i tankerne, og det er ganske få af denne slags film der ender med at være gode. Med en lækker tøs i hovedrollen, som efterhånden også er et must i genren, og et hold af middelmådige skuespillere, har man vist hurtigt givet instruktøren et større job end han kan håndtere. Shannyn Sossamon hedder pigen der spiller Beth, og hun gør det så utroligt anonymt og ligegyldigt, at det halve kunne være nok. Værre endnu er Edward Burns som Jack, der fuldkommen destruerer enhver scene han er med i. Begge skuespillere er da set i mindre rolle i større film hvor de ikke havde denne virkning, men som hovedroller går det ikke så forfærdelig godt for dem.

Jeg har intet problem med at anbefale den japanske version af ”One Missed Call”, men ligefrem at anbefale den amerikanske, vil jeg ikke lægge navn til. Filmen er ikke så slem som de amerikanske anmeldere har gjort den til, men det er nu stadig en skidt og unødvendig gyser, der bestemt ikke vil holde dig oppe hele natten.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Warner Bros..

Titel: One Missed Call