”Mr. Robot” (2015-) og ”Sons of Anarchy” (2008-14), to af de bedste amerikanske serier siden årtusindeskiftet, har ligeledes fungeret som karriereeksplosioner for to yderst talentfulde skuespillere i form af Charlie Hunnam og Rami Malek. Hunnam fik sit store gennembrud på det hvide lærred med ”The Lost City of Z” (2016), og Rami Malek er med stor sandsynlighed allerede med i kapløbet om en Oscarstatuette for bedste hovedrolle til næste år, med hans fænomenale portræt af Freddie Mercury i den aktuelle ”Bohemian Rhapsody” (2018). Og Hunnam og Malek har vores egen danske Michael Noer, ”Nordvest” (2013), haft æren af at instruere i dette remake af ”Papillion” fra 1973 med Steve McQueen og Dustin Hoffman i hovedrollerne.
To på flugt
”Papillon” foregår i Frankrig i 1933-41 og er baseret på virkelige hændelser. Filmen handler om småforbryderen Henri 'Papillon' Charrière (Hunnam), der bliver fejlagtigt dømt for mord og sendes til et fængsel i Fransk Guyana, som ingen succesfuldt har flygtet fra. Med et klart mål om at slippe væk og genvinde sin frihed, indleder han en alliance med den intellektuelle outsider, Louis Dega, der har penge og midler til at finansiere Papillons mulige flugtforsøg – hvis han beskytter Degas liv indenfor murene.
Smuk scenografi
Michael Noer har tydeligvis haft fat i den stort anlagte malerpensel. Filmen er en fryd for øjet, og den er absolut velproduceret. Alt fra scenografien i de eksotiske landskaber og de grumme fængselsomgivelser er alt sammen flot iscenesat. Her viser Noer stort overskud og lader filmens begivenheder folde sig ud på naturlig vis, så handlingen ikke bliver forceret. Dog halter tempoet undervejs, der er trods alt kun så og så meget at lave i et fængsel. Spændingen er dog fuldt ud intakt, når den kommer snigende, og den kommer ofte på lidt utraditionel vis, hvilket klart er en positiv bemærkning herfra. Desværre taber filmen pusten undervejs, specielt i nogle unødvendigt lange scener, hvor vi følger Papillon i isolationsfængsel. Her kunne man sagtens have skåret noget af filmen in, uden det ville gå ud over historiens helhed eller troværdighed.
Fantastisk sammenspil
Og så er der vores egen Roland Møller, som tilmed har en forholdsvis fremtrædende rolle. Uden at stjæle filmen leverer han med vanlig fed selvsikkerhed og naturlig charme. Og det kræver sin mand, eller Møller, at spille overfor folk som Malek og Hunnam, uden at falde helt igennem. Hunnam er særdeles sublim som titelkarakteren ”Papi”, og Malek er gribende som den loyale, men socialt akavede millionær, Dega. Men når filmen virkelig rammer topniveauet, så skyldes det at Hunnam og Malek er ren dynamit i deres fælles scener. Med en blanding af både humor, alvor og følsomhed er sammenspillet filmens absolut stærkeste force. Sammenligningen er decideret farlig, og jeg risikerer, at få mit hoved serveret på et fad af diverse filmelskere, men når det angår fængselsfilm, så er det den bedste kemi jeg personligt har set siden Morgan Freeman/Tim Robbins i ”Shawshank Redemption” (1994).
”Papillon” er en bragende flot og pompøs oplevelse, som respektfuldt behandler sine virkelige personers samt originalfilmens eftermæle.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
www.mislabel.dk