Lad os begynde, hvor det ender:
De sidste 20-25 minutter af Parfumen – Historien om en morder. Jeg bryder mig ikke om dem. Forstået bogstaveligt er det noget flot, men opstyltet vås, der ikke vækker én eneste følelse i mig. Skal man ud i en dybereliggende tolkning – og det skal man vel nok – så kan jeg da godt tænke mig frem til et bud eller to, men ingen af dem tilfredsstiller mig. Og skal vi helt ud i en tolkning, jeg ikke har tænkt på, ja så forstår jeg den selvsagt ikke, og så er de sidste 20-25 minutter ikke just mere tilfredsstillende.
Ærgerligt, ærgerligt. For de resterende små to timers tid af filmen nød jeg ganske betragteligt.
Helt fra begyndelsen af, hvor vi ser vores hovedperson, Jean-Baptiste Grenouille, blive undfanget – og efterladt – midt i Paris’ mest afskyelige og stinkende fiskeaffald, er Parfumen – Historien om en morder nemlig en fantastisk flot fotograferet og dyster stemningsrapport fra 1700-tallets Europa.
Jean-Baptiste er født med en fantastisk evne. En fuldstændig unik, overmenneskelig lugtesans – der da snart udvikler sig til en sygelig besættelse. Uforvarende kommer han til at slå en ung, smuk kvinde ihjel, da han betages af hendes duft. For at undgå tilsvarende forbrydelser opsøger han den ikke alt for succesfulde parfumerer, Giuseppe Baldini (en – som altid – glimrende Dustin Hoffman), for at finde svar på ét ultimativt spørgsmål: Hvordan konserverer man verdens dufte? Alle dufte. Kan man det?
I sin fortsatte søgen drager Jean-Baptiste til duftenes højborg, Grasse. Her begynder unge piger snart efter at forsvinde. Jean-Baptiste er besat af pigernes dufte. I Grasse møder vi samtidig en halvkedelig Alan Rickman som forretningsmanden Richis, der er stærkt bekymret på vegne af sin eneste datter, den smukke Laura.
Unge Ben Whislaw er rigtig god som Jean-Baptiste. Hans sørgmodige, drengede ydre udstråling krydret med karakterens psykopati gør filmens første halvdel til et fantastisk fængende psykologisk portræt. De gruopvækkende, men dog betagende, billeder; John Hurts glimrende fortællerstemme og en nysgerrighedspirrende handling er udover det strålende skuespil Parfumens drivkraft.
Filmen bygger på forfatter Patrick Süskinds bestseller af samme navn fra 1985. En stribe topinstruktører har været nævnt i forbindelse med filmatiseringen igennem mange år; Ridley Scott, Tim Burton, Martin Scorsese, Milos Forman og Stanley Kubrick. Sidstnævnte nåede frem til erkendelsen af, at romanen var umulig at filmatisere på grund bogens detaljerede beskrivelser af duftens univers.
Det blev altså det tyske wunderkid Tom Tykwer – Lola Rennt; Die Krieger und die Kaiserin og Hollywood-filmen, Heaven – der kastede sig ud i forsøget. Han løser duftudfordringen ved hurtigklippede, ekstreme nærbilleder af fx fiskeaffaldet og drømmelignende sekvenser. Det er alt sammen med det at forstærke det stemningsmættede, visuelle udtryk som først og sidst er Parfumen - Historien om en morders største kvalitet.
Der er højst overraskende intet ekstramateriale på denne DVD.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.