Pas på, Vi er Rasende!

21. marts 2008 af Christian Arhoff Andersen

Pas på, Vi er Rasende! billede

Bud Spencer og Terence Hill deler øretæver ud, i en af deres bedste film

Bud Spencer og Terence Hill udviklede sig til et af de mest populære filmmakkerpar i 60’erne og 70’erne. De to italieneres succes virker stadig i dag som den mest usandsynlige succeshistorie, når man kikker overfladisk på det, men når man ser de bedste af de film de to har lavet sammen er det ikke svært. Spencer og Hill har et imponerende samspil, og selvom mange af filmene virker forældede i dag, har de stadig mange fans, specielt her i Skandinavien. Flere og flere af filmene er efterhånden kommet på dvd, men en af de bedre manglede stadig, nemlig ”Pas på, Vi er Rasende!”

Stockcar racing er baggrunden for denne Spencer/Hill film. Ben(Bud Spencer) og Kid(Terence Hill) starter som modstandere i et stockcar race, hvor der oftest bliver kørt til stregen, oftere over stregen. Efter et vildt race, ender løbet uafgjort, med både Spencer og Hill som vinder. Præmien er dog ikke ligetil at dele, da den viser sig at være en cool lille bil. Konkurrence mennesker som disse to, kan naturligvis ikke finde en fredelig løsning, og snart sætter de to kurs mod en lokal forlystelsespark, for at konkurrere om hvem der kan drikke og spise mest, for at afgøre hvem der skal have bilen. Mens de to holder deres lille konkurrence bliver parken vandaliseret, folk overfaldet og hele stedet bliver totalt ødelagt. Dette bekymrer dog ikke Ben og Kid, da det ikke har noget med dem at gøre. Det får det dog hurtigt, da deres fælles gevinst bliver offer for vandalerne, og nu er det personligt. For Ben og Kid har tænkt sig at tæske sig vej til bagmanden, for at få erstattet deres gevinst.

”Mad Max” var den første film jeg kom til at tænke på efter at have set ”Pas på, Vi er Rasende”. Denne slags bilfokuseret, moderne western er udmærket fundet på, og selv om plottet er lidt simpelt, er historien en god nok baggrund for al den tossede action. ”Pas på, Vi er Rasende” er klart en af de bedre af de 19 film som Bud Spencer og Terence Hill, har lavet sammen, og hele den vanlige stil er også med i denne film.

”Pas på, Vi er Rasende” er en af de bedste af Spencer/Hill filmene, og for fans er den helt sikkert anbefalelsesværdig, selvom denne dvd udgave lader en del tilbage at ønske, når nu vi er i 2008. Der bliver lavet så mange fantastiske dvd udgaver, og med et urestaureret billede og lyd og kun et par trailers som ekstramatriale, er denne udgave ikke på nogen måde imponerende. Jeg syntes godt man kan forvente mere end dette, når nu dvd teknologien er nået så langt.

Another World Entertainment.

Titel: Pas på, Vi er Rasende!
Original Titel: Altrimenti ci arrabbiamo