Passengers

23. marts 2009 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Passengers billede

Overlevende fra et flystyrt forsvinder en efter en på mystisk vis... det gør filmens publikum også.

Oprindeligt lanceret som en gyserfilm, vil ”Passengers” nok skuffe mange mennesker der ser den med netop de forventninger. Eller i det hele taget, for ”Passengers” er slet og ret ikke en god film. Plottet som på mange måder vækker minder om ”Final Destination” er udført uden humor, muskler, hjerte og hjerne, og så har den jo pludselig kun følelser tilbage at spille med, og selv her falder filmen fuldstændigt igennem. For at opsummere kort, handler filmen om Claire, der netop har fået til opgave at støtte en gruppe overlevende fra et flystyrt, men langsomt forsvinder en efter en af dem. Er det skæbnen der dræber dem? Er det flyselskabet der forsøger at dække en fejl? Eller er det noget helt tredje?

Selvom plottet som sagt minder en del om ”Final Destination” kunne filmen ikke være længere fra netop den film end tilfældet er. ”Passengers” slæber sig af sted igennem det ene kliche efter det andet, kommer fuldstændigt ud på sidespor i en uforstået romance uden romantik, og ender med et så dumt twist der er set før i en af filmhistoriens største succesgysere. Der er intet gys at hente i ”Passengers”, men foruroligende nok er der heller ingen underholdningsværdi. Med et skuespillerhold der indeholder Anne Hathaway, Patrick Wilson, Dianne West, David Morse og Clea DuVall er det utroligt, at filmen aldrig bliver troværdig eller interessant netop pga. disse skuespillere. De vandrer forvirrede og følelseskolde rundt og leverer den ene lattervækkende replik efter den anden. Det er i det hele taget en fornærmelse mod det logisk tænkende menneske at en film som denne er lavet, og tilmed brugt så mange ressourcer på.

De få gange hvor ”Passengers” vækker en smule interesse hos sit publikum, er naturligvis der hvor man forsøger at regne filmen ud. Man kommer uden tvivl hurtigt ind på de rigtige tanker, og der er rigelig med tid at tænke sig om i, for filmens tempo er minimalt og dens ligegyldighed maksimalt, men man når også at tænke sig ud af den rigtige løsning, da den netop ikke giver meget mening. Til sidst ender den med at opstille nærmest en eventyrverden, hvor alt er rosenrødt og idyllisk, og det er først her det går op for en, at man har spildt sin tid på filmen her. Instruktøren Rodrigo García stod ellers bag den glimrende ”Ni Liv”, og har siden da holdt sig indenfor Tv-branchen, hvor han også har brilleret med bl.a. ”Six Feet Under”, men ”Passengers” må i den grad siges at være hans fuser. García luller langsomt sit publikum i søvn med en film, der sagtens kunne have haft underholdningen med sig, hvis den havde taget nogle uventede drejninger eller i det mindste bare havde haft noget på hjerte. Glem alt om denne film.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Titel: Passengers
Original Titel: Passengers