Percy Jackson & Uhyrernes Hav

15. august 2013 af Rasmus Legene

Percy Jackson & Uhyrernes Hav billede

Percy Jackson vender tilbage, men er alt måske ved det gamle?

Efter sine eventyr i sidste film er Percy Jackson (Logan Lerman) tilbage i lejren hos de andre halvguder. Desværre føler han ikke, at han lever op til potentialet fra hans sidste eventyr. Men alligevel vælger han at tage på jagt efter det gyldne skind, da en fare truer lejren. I denne forstand minder plottet en del om en græsk myte. Der er ikke så meget mere at vide om det, end at en magisk genstand kan redde lokalsamfundet, og derfor skal helten afsted og bekæmpe monstre for at få fat i den. Det er simplistisk, men det driver da historien fremad, og det giver os mulighed for rigeligt af både action og interessante møder med fantastiske væsner.

Desværre har filmen ikke så meget andet end spektakel at byde på. Der er skrevet udvikling ind i både hoved- og biroller, men konflikterne, der ligger til grund for dem, virker så forceret, at udløsningen falder fuldstændigt til jorden.

Det med en svag forløsning er i det hele taget noget filmen lider af. Det ser meget godt ud, når Percy Jackson bekæmper skurken til sidst, men det er lige en smule for nemt til at tage skurken seriøst. Naturligvis er både heltene og skurkene kun teenagere, men det burde jo ikke være en undskyldning for, at de alle virker en smule inkompetente. Det kan selvfølgeligt være af lige netop denne årsag, at de voksne ikke rigtigt blander sig. De ved, at det ikke kan komme til at gå helt galt... (jeg har en nagende følelse af, at den første film forklarede hvorfor guderne ikke blander sig, men det bliver slet ikke nævnt i denne.)

Visuelt er filmen farverig og energisk. Den demonsterer et utal af mytologiske væsner og genstande smukt. De ser alle lidt unaturlige og computeranimerede ud, men for det meste er det tilforladeligt, siden de trods alt skal være unaturlige. Og den mytologiske forklaringsscene der er i filmen, er lavet med en slags animeret glasmosaik, der ser ganske spektakulær ud. (og så skal vi nok bare lade være med at tænke på at glasmosaikker nok er mere en kristen tradition end en græsk.)

Action scenerne i filmen er spektakulære og generelt nemme at følge med i, og specielt Percy Jackson får lov til at vise sine atletiske evner frem. Desværre havde filmen nogle problemer med de mere rolige sekvenser. Specielt når der blev panoreret hen over ensemble scener blev 3D billedet noget sløret. Antageligvis er dette ikke et problem uden 3D, og for at være ærlig gjorde 3D'en ikke noget som helst for filmen.

Percy Jackson & Uhyrernes Hav er fin som let underholdning. Der er ikke noget, der ligefrem provokerer anmelderøjnene, men heller ikke rigtigt noget, der tilfredsstiller specielt godt. Den er farverig, har unge mennesker i alle vigtige roller, og den virker i det mindste, som om der er nogle ting på spil. Man kunne godt ønske sig lidt mere kød på de vigtige roller, og måske nogle lidt mindre tåbelige personlige konflikter, men så kan man jo altid bare vente på, at det næste mytologiske monster overfalder dem.

Titel: Percy Jackson & Uhyrernes Hav
Original Titel: Percy Jackson & Sea of Monsters
Premieredato: 15. august 2013