Political Target

9. maj 2010 af Jesper Poulsen

Political Target billede

Røde Brigade terroriserer igen...

I serien af Italienske Corleone-udgivelser, skal det denne gang handle om Political Target. Disse tv-producerede mini-serier, hver på 2 afsnit, kan nu alle rekvireres på dvd (se desuden anmeldelser af A Judge Of Honour og Murder Of A General her på siden).

I Political Target handler det om jagten på Røde Brigade, lidt i stil med Murder Of A General, blot at terror-organisationen nu har forholdt sig i 11 års tavshed. Vi befinder os i Rom. Datoen er 20. maj. Årstallet er 1999. Massimo D'Antona går fredeligt i Roms gader. D'Antona er universitetslærer og konsulent for arbejdsmarkedsstyrelsen, så han kunne sådan set være en hel tilfældig borger. Men D'Antona er også kommandosoldat, og nogen vil ham til livs. Det lykkes ved et koldblodigt mord på åben gade og med de skyldige i en gennemført koordineret flugtrute.

Diego Marra (Raoul Bova) fra Roms politikorps, DIGO, er den første på gerningsstedet. Og ret hurtigt indser Marra at det ikke er en helt almindelig sag, han står over for. Røde Brigade er tydeligvis ansvarlig for likvideringen. Marra befinder sig pludselig midt i orkanens øje. Arkiverne angående Røde Brigade er væk, terror-resourcerne er stort set ikke eksisterende og samtidig er nationen opskræmt af hændelsen. Marra må starte på bar bund, sammen med en styrke der egenhændigt får til opgave at afsløre morderens sande identitet og opløse den Røde Brigade.

Disse mini-serier er bygget op i 1½ times afsnit af 2 omgange. Så på dvd'en her er der naturligvis 2 skiver med et afsnit på hver, ganske efter forskriften med del 1 som afsluttes med en cliffhanger og så er det ellers tid til at skifte dvd for at få afsluttet med del 2. Political Target har en ganske spændende handlingsgang, og actionscener og skyderier er efter forholdene ganske velkoreograferede. Men man er heller ikke et sekund i tvivl om at dette er en tv-udgivelse, for selve kameraføring, lyd og set up er lige så amatør-agtigt som en konfirmationsvideo hvor fulde onkel Birgit står for filmningen. Selvom handlingen som sådan er spændende og vedkommende, så bliver det meget hurtigt anstrengende at se på en kameraføring, som man selv mener at kunne have gjort meget bedre. Alvorligheden af emnet mixes med andre ord ikke af den optimale behandling rent filmteknisk, som den nok burde have fortjent.

Alligevel er vi ikke helt nede og bide i græsset i arrigskab, for Political Target har heldigvis noget på hjerte, og det opvejer så den rodede produktion og derfor må jeg tildele udgivelsen en karakter omkring middel.

SF/Fox.

Titel: Political Target
Original Titel: Attaco Allo Stato