Precious

18. juni 2010 af Jesper Poulsen

Precious billede

Nedbrydning af den sociale arv, paragraf 1

Navnet er Claireece Precious Jones. Overvægtig, analfabet og total underkuet af såvel moren som faren. Faren bruger kun Precious til at få klaret sin sexuelle trang, hvilket har resulteret i et barn, født med mongolisme, og endnu et på vej. Moren laver ikke meget andet end at slå Precious, og minde hende om hvor dum og tyk og fremtidsløs hun er. Moren tænker ikke så meget over hvor synd det er for Precious. Hun er mere optaget af at Precious har ”stjålet” hendes mand. Precious er blot 16 år, og gennemgående ramt af den sociale arv. Der er ikke meget lykke at hente for en af Harlems skæbner. Precious møder dog ved et tilfælde en lærerinde som dog tror at Precious rummer mere end hvad øjet ser. Og langsomt brydes isen, og den store pige med den rædselsfulde tilværelse vinder selvtillid og rejser sig op mod de personer som ellers burde have fostret hende korrekt.

Precious er en af det seneste års mest omtalte film. En af de film som er skabt til at gå direkte i hjertet på folk. Og det er uanset om man er blandt dem der ikke kender til romanen ”Push”, som lægger til grund for Precious-filmen, eller om man er storfan af forfatteren Sapphires værker. Filmn blev nomineret til hele 6 Oscars og løb afsted med 2 af slagsen. Helt fortjent for bedste kvindelige birolle, som blev leveret af Mo'Nique som den helt igennem skrækkelige mor og også en statuette for bedste filmatisering fra et andet medie – også kendt som adapted screenplay. Filmen har også skovlet priser ind fra filmfestivallerne Sundance, Toronto og Cannes, så succes'en burde vel være hjemme?

Nej, ikke helt. Ingen tvivl om at Precious er en rørende film, og har sit potentiale. Men al hypen og virakken har noget gjort sit til at forventningerne er røget helt derop, hvor kadencen ikke kan holdes. Jamen, er det ikke synd for Precious? Jo, men ikke nok. Alvoren kommer aldrig rigtig til udtryk, så det samlede billede, gør at man rejser sig fra sofaen og har lyst til at tage Precious i sin favn (hvis man kan rumme det) og give hende et sundere miljø at leve i. Jeg ville ønske at jeg hadede faren, og specielt moren ubetinget. Men sådan forholder det sig ikke. Og det er selve kernen i historien. Det burde have gjort ondt at se på, når nu omstændighederne er så kranke som øverst beskrevet. Så rent hjem går filmen ikke, trods flotte præstationer af Gabourey Sidibe (i sin første rolle) som Precious, føromtalte Mo'Nique samt nogle lidt pudsige roller til musikstjernerne Lenny Kravitz og Mariah Carey.

Når jeg savner det sidste pift af ondskab omkring det at være Precious, så er det simpelthen fordi at historien/filmen har så, på papiret, en god forudsætning for at vælte verden med storm. Det har den så vist gjort alligevel, men mangler altså lige mig. Precious er kort sagt en ganske glimrende film, men mangler mere kant og snært i sin fremstilling.

Ekstra materialet bugner i denne udgivelse: Et par featurettes på henholdsvis 18 og 9 minutter, samt indsigt i overførslen fra romanen Push til filmen Precious, en slettet scene samt lidt om instruktør Lee Daniels – filmet fra åbningen af Stockholm Film Festival i 2009. Her er tre kvarters information omkring de vigtigste hovedtræk vedrørende filmen. Og så følger der jo bog med, hvis du f.eks. klikker på "køb her" funktionen øverst på denne side. God fornøjelse med det også.

Midget Entertainment .

Titel: Precious
Original Titel: Precious