Prison Break: Complete Season 1 (6-disc)

31. januar 2007 af Per C. Halling

Prison Break: Complete Season 1 (6-disc) billede

Spænd sikkerhedsbæltet - bered dig på en action Tv-serie, som får adrenalinen til at pumpe i kroppen og får dig til at sidde på kanten af din sofa og så er eventyret faktisk kun lige begyndt !

Tidligere på året har man først kunne købe 1. del og siden 2. del af første sæson, og nu har du så mulighed for at få hele sæsonen på dvd af en af tidens hotteste serier, som nu er godt i gang med anden sæson på både Amerikansk og Dansk TV. Serien vi snakker om er ikke ”24”, men serien ”Prison Break”, der virkelig har fået tag i folk og holdt dem i et fast tag, dels hver uge på TV, men også på dvd og det er naturligvis denne udgave vi skal kigge nærmere på i denne artikel.

Lidt om handlingen i første sæson . . .

Lincoln Burrows (spillet af Dominic Purcell) sidder i Fox River Fængslet anklaget og dømt for mordet på den kvindelige amerikanske vicepræsidents bror. Med stærke beviser er han blevet dømt til døden og han afventer nu kun sin henrettelse. Men der er noget mærkeligt ved den sag, som gør at Lincolns bror Michael Scofield (spillet af Wentworth Miller) beslutter sig for at hjælpe Lincoln til at flygte og få ham ud og ikke mindst afsløre den sammensværgelse, der har fået ham sat fast. Michael udtænker derfor en snedig plan, hvor han selv fængsels og arbejder for indenfor murerne, samtidigt med at brødrenes veninde Veronica Donovan (spillet af Robin Tunney), der er advokat, arbejder udenfor på dels at få udsat henrettelsen, men også forsøge at finde de reelt skyldige. Men både indenfor og udenfor fængslets murer er, er der personer, som forsøger at sætte en stopper for disse planer og arbejder intenst på at slette sine spor. Derfor bliver Michael nødt til at alliere sig med nogle af verdens farligste forbrydere i Amerika, der hver især skal overtales eller trues til at hjælpe på forskellige måder, men tiden til Lincolns henrettelse tikker ubønhørligt nærmere, hvilket jo også i den grad er en stress faktor for vores to brødre og deres søde hjælpsomme veninde. Meget mere af handlingen vil jeg nødig røbe her.

Handlingen i denne første sæson er på papiret meget simpel, men efterhånden som man kommer et par afsnit ind i sæsonen, finder man ud af, at det er meget mere end blot en fangeflugtfilm strukket over mange afsnit, på samme måde som i de 2 fremragende Stephen King film ”Den Grønne Mil”” og ”En Verden Udenfor”. Men selvom man har set historien før om en mand/kvinde på flugt, som forsøger at bevise sin uskyld, virker den faktisk rigtig godt her i disse rammer, og lægder til, at der er masser af overraskelser og overrumplende dødsfald hen ad vejen, så har det den effekt at man næsten ikke kan vente med sæson 2 at når man er færdig denne sæson. Uden at røbe for meget, kan man godt på en måde sige, at efter disse første 22 afsnit er historien faktisk først lige ved at komme rigtig godt i gang, på tros af der er sket utrolig meget undervejs.

Kun de stærke overlever . . .

Hvert år kommer der masser af nye serier, nogle dør efter få afsnit og bliver standset, andre får virkelig tag i folk og formår at holde spændingen, uge efter uge, reklameblok efter reklameblok. Vi er med årene blevet mere og mere kritiske når vi vælger serier vi vil følge med i afsnit efter afsnit på et fast tidspunkt hver uge, derfor er det i dag ikke nok at en serie, byder på nemme løsninger og en afsluttet historie hver uge. Historierne skal udover at udforende og måske også lidt provokerende også få os til tænke og samtidigt byde på et persongalleri komplekse figurer, som ikke er rendyrkede helte eller skurke. En af grunden er at almindelige spillefilm lang hurtigere end tidligere, dels når salgs og udlejningsbutikkerne, men også kommer ud langt hurtigere på betalingskanalerne, så konkurrencen om seerne er hård.

Så udover det skal serierne også være teknisk set være i orden. Ikke noget med flad mono lyd og kedelige billeder, nej, skal vi holdes til må selskaberne, diske op billede i super skarpt 16:9 format og Dolby Digital 5.1 lyd, da langt flere end tidligere har rigtig gode Audio/Videoanlæg hjemme.

Serierne har jo også i langt større grand end tidligere et liv på dvd for dem, som fx undertegnede, der ikke har lyst til at vente, men har lyst til at nyde en hel sæson i løbet af et par aftener og ikke kun nydes en gang imellem når man får lyst til et afsnit eller to, eller for gensynets glæde. Derfor er disse bokse i dag også ofte fyldt med kommentarspor og andre lækkerier for fans eller dem, som vil vide mere, selvom det dog ikke altid er lige spændende og værd at se eller lytte til.

Hvorfor nu bruge tid på at skrive at det. Det er fordi ”Prison Break” boksen virkelig er en Tv-serie, som leverer varen på alle de ovennævnte punkter, og lidt til . . .

Fængslende handling og solidt skuespil . . .

Hvor mange serier byder på masser skuddueller og masser af jagter i bil, båd, sågar fly og cykler og masser af kunstigt skabte kulisser og CGI-effekter, så meget at man hurtigt bliver træt, da det hele kun er en omgang tomme kalorier, benytter ”Prison Break” sig i langt højere grad af flot kameraarbejde, intens klipning, tilsat en flot lydside og en god og barsk dialog, samt en historie, som hele tiden tager nye drejninger, som gør at man hele tiden vil se et afsnit mere for at se, hvordan det går hvor vores hovedpersoner. Læg dertil at den er optaget i et rigtig fængsel, er kun med til at øge intensiteten og realismen, langt mere end fx en anden populær fængsels tv-serie – ”Oz”, der kørte i 90’erne.

En anden ting, som gør at serien værd at se mere end blot en enkelt gang er, at den er utrolig velspillet i alle roller. Godt nok er rollerne besat med næsten i Danmark kendte skuespillere, men de spiller helt forrygende at man virkelig føler med eller imod dem. Der er dog enkelte internationale anerkendte navne med i serien som fx svenske Peter Stormare og Stacy Keach. Det er faktisk også ret fascinerende at man får en form for sympati disse typer, der har både drab, vold, voldtægt og meget andet godt på CV’et, hvilket jo er et bevis for, at de på en underlig måde virker troværdige, selvom de er opdigtede.

Tag den i små bider . . .

Jeg så serien med 2 afsnit hver aften over en uge, hvilket dels svarer til en god almindelig spillefilm, men også gjorde, at jeg hver aften sad meget spændt på, hvad næste dialog og scene ville handle om. Enten fanges man af intense uberegnelige fortællestil, eller så står man af efter et par afsnit. Jeg personligt blev fanget og følte mig lige så godt underholdt, som når jeg gåk i biffen eller hjemme har set andre fangeflugtfilm eller tv-serier, som fx de førnævnte fra 90’erne.

Nu har vi snakket lidt om selve serien, lad os derfor kaste et blik på dvd-udgivelsen …

Ekstra Materiale

Dvd udgaven kommer med en pænt lille stak ekstra guf for fans – nye, gamle som kommende . . .

Audio commentary – med skuespillerene foan kameraet og folkene bag kameraet

Alternate/deleted scenes – en samling af fra klip og alternative scener

Fox movie channel presents: Making a scene - "Prison Break", making of "Prison Break", If these walls could talk: Profile of the Joliet Correctional center, beyond the ink som er en række af små programmer omkring tilblivelsen af serien og dens rammer.

TV-spots korte spots, som skal få et afsnit mere - når vi følger den på tv !

Audio commentary er nok den man vender tilbage til oftest, for det øvrige har mest karakter af skjult markedsføring, selvom kvaliteten er bedre end normalt.

Hvis du vil vide mere om serie er der masser af både fan sider og officielle sider på Internettet, som kan give dig masse information om seriens personer, skuespillere, afsnitshandlingsreferater, billeder fra serien, hvilket jo også er et klar bevis på seriens popularitet ikke bare i Danmark.

Audio og Video

Denne serie er skudt og præsenteret i 16:9 format dvs. 1.78:1 anamorphic widescreen og helt sikkert skudt i high definition og det kan ses. Billedet er flot og i rigtig spillefilms kvalitet og man kan mærke, at de forskellige instruktører på serien virkelig har gjort sig umage for at lave nogle billeder udover det sædvanlige. Billedet står hele vejen roligt og skarpt og uden nævneværdige pixileringer, der af og til ses på tv-serier overført til dvd.

Lyden serveres i et meget flot Dolby Digital 5.1 mix. Lyden er rå, meget stemningsfyldt og med til at skabe den utrygge stemning i serien. Man kan mærke at der er gjort meget ud af at ikke at ødelægge den, ved at påføre lydsporet typiske rocksange, som der ellers i mange af tidens populære serier. Det er også dejligt endelig, at få et lydspor, som virkelig har noget at byde på, udover bulder og brag, hvilket også gør sit til, at man nu får endnu flere detaljer med end, da man så den på tv.

Konklusion

På den positive side kan man sige, at dette er en fremragende spændingsserie, som både teknisk, filmisk og med hensyn til handling giver meget for pengene. Den er utrolig velspillet af stort set alle skuespillere, solidt instrueret og fortælles med en realisme, som nok ikke tiltaler de fleste, men tør være sin helt egen og være meget grænseoverskridende på mange forskellige måder.

Min største anke på boksen er, at den mangler noget rigtig godt ekstra materiale, som man fx i fjor kunne opleve på udgivelsen af Rome, som var lækker både i indpakning og i indhold. Det er et stort minus, at vi endnu engang skal snydes for dette og sjovt vi skal undvære det, når nu så mange andre udgivelser fyldes med ligegyldige ting.

Jeg håber, at mine ord, enten har givet dig blod på tanden til at smutte ned og investere i denne boks, eller holde dig helt væk fra den – valget er nu op til dig.

Tv-serien er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.

Titel: Prison Break - The Complete Season One (6-Disc)
Original Titel: Prison Break - The Complete Season One (6-Disc)
Premieredato: 16. januar 2007
Instruktør: Bobby Roth, Kevin Hooks, Jace Alexander
Skuespillere: Wentworth Miller, Amaury Nolasco, Dominic Purcell, Sarah Wayne Callies Wade Williams, Robin Tunney, Robert Knepper, Paul Adelstein, Peter Stormare, Stacy Keach, Muse Watson, mange andre.
Spilletid: 960 min.
Selskab: 20th Century Fox Television m.fl., SF Film A/S, 2005 og 2006 (Denne samlede udgave 2007)
”Strikkeklubben” - Nååå nej – Fra venstre ses - Amaury Nolasco, Robert Knepper, Wentworth Miller, Peter Stormare og Dominic Purcell.