Professors Bieliks hemmelighed

31. marts 2016 af Tanja la Cour

Professors Bieliks hemmelighed billede

Hvad gør man, når man, ikke bare langsomt, men hurtigt og voldsomt, mister synet som skolelærer? Man siger vel op, ikke? Nej, det er ikke professors Bieliks intention.

Kacper Bielik, en skolelærer i fyrrerne, kører en dag galt i trafikken. Ulykken fremskynder hans genetiske øjensygdom, som med tiden vil gøre ham blind for livstid. I forsøg på at holde sit handikap skjult, så han kan beholde sit elskede job som skolelærer, finder han på forskellige overlevelsesstrategier. Han udnævner blandt andet en elev til at skrive på tavlen for ham og til at holde styr på mødedeltagelsen blandt eleverne, og han får pedellen til at lave særlige nøgleinstallationer for ham, så han kan mærke sig frem til den rigtige nøgle. Men det er en umulig opgave at holde handikappet skjult, for hans syn bliver mindre og mindre.

Han vil dog ikke give op, og da en af de kvindelige lærer forelsker sig i ham, får han for alvor noget at kæmpe for. Han tager alle forholdsregler, der findes for at bibeholde et godt syn; spiser sundt, løber og installerer godt lys i lejligheden. Kacper kæmper stålfast for at bibeholde et så normalt liv som muligt, selvom han ikke vil involvere omverdenen i sin hemmelighed.

En virkelig lærer
Historien om Kacper er en sand historie, der bygger på den polske Maciej Bialek. Instruktøren, Jacek Lucinskis, læste en avisartikel om læren og opsøgte derefter Maciej Bialek for at opleve og observere hans daglige liv med undervisning og hverdagens gøremål. Oplevelserne førte til filmen her, som viser et menneskes værste mareridt; at miste synet før man er klar til at stemple ud af verdens vidundere.

Filmen er fortalt fint. Man får sympati med den hårdt kæmpende og sympatiske lærer, som har en virkelig god kontakt til sine elever og ofte går længere, end hvad der forventes af en lærer. Alligevel er det som om, filmen aldrig helt kommer ud over rampen. Jo, man klukker let undervejs og man får ondt af læren, når man ser verden gennem hans svigtende øjne, men der mangler den sidste indlevelse og den sidste fornemmelse af, at man forsvinder helt ind i filmen. Men med det sagt, så er det en befrielse i sig selv at se noget fra den østlige side af Europa i stedet for konstante amerikanske og centraleuropæiske (og danske)produktioner. Så det er et argument i sig selv for at se filmen, som har en fin fortælling at byde på.

Titel: Professors Bieliks hemmelighed
Original Titel: Carte Blanche
Premieredato: 31. marts 2016