Public Enemies

3. juli 2009 af Christian Arhoff Andersen

Public Enemies billede

Depp mod Bale i Michael Manns nye film om den berømte ganster John Dillinger

2 mænd professionelle til fingerspidserne der kæmper på hver deres side af loven. Sådan husker mange nok bedst Michael Mann. Hans film ”Heat” der bragte to af verdens bedste skuespillere, Al Pacino og Robert De Niro sammen, huskes nok mest for det, men Manns film er stadig en af de bedste i kriminal genren og den var genre definerende på mange måder. Efter et par hits og et par mindre heldige film, er Mann tilbage med en film der ifølge meget af promotionen minder meget om den. To superskuespillere i hovedrollerne(Johnny Depp og Christian Bale), på hver deres side af loven som henholdsvis John Dillinger og Melvin Purvis. Men den reelle film er ganske anderledes, for selvom filmen er klassisk Mann, beskæftiger filmen sig mere med bankrøveren John Dillinger og mandens udsyn på livet, og det er bestemt ikke en dårlig ting.

Under depressionen i 1930'ernes USA har den organiserede kriminalitet nået hidtil usete højder. Det skal der sættes en stopper for, og FBI sætter topagenten Melvis Purvis i spidsen for jagten på de notoriske bad guys med John Dillinger, Baby Face Nelson og Pretty Boy Floyd i spidsen. Det nystartede FBI har på ingen den fornødne er faring til at fange disse professionelle kriminelle, og efter en katastrofal aktion beder Melvin Purvis om at få nogle erfarne ”Lawmen” med på sit Dillinger Squad. Dillinger selv virker næsten urørlig. Ligegyldigt om han bliver anholdt eller slipper væk, har han venner nok eller resurser nok og intelligens nok til at slippe væk. Men den gyldne æra for åbenlys kriminalitet er vel at være ovre. Frank Nitti(Capones tidligere højre hånd) er begyndt med smartere og mere organiserede metoder. I stedet for at skyde mod politiet, betaler vi dem bare for ikke at komme. Og i stedet for at stjæle penge direkte gør vi det via for eks ulovlig gambling. Dillingers tid er ved at være forbi og selv om han godt selv er klar over det, ved han ikke hvad han ellers skal gøre.

”Public Enemies” er langt mindre ”Heat” og langt mere ”Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford”. Den handler langt mere om denne aldrene John Dillinger der godt kan se at karrusellen er ved at stoppe, men har været på den så længe at han ikke kan huske hvad han eller skal. Filmen handler desuden meget om han og Billie Frechettes forhold, og hvordan Dillinger ville gøre alt for hende hvis hun først og fremmest støttede ham i alt han gjorde. Der er selvfølgelig en del af filmen der er labert ”gunplay” via shootouts mellem FBI og Dillingers bande, men filmens styrke ligger i de mere personlige scener. ”Public Enemies” er dog ikke helt det mesterværk den måske kunne have været. Måske er det fordi at der efterhånden har været så mange film om emnet, at det er svært at sige noget reelt nyt med de her film. Filmen er dog stadig en af de bedste denne sommer, der indtil videre har haft det lidt sløjt med kvaliteten. Mann er en kvalitets filmskaber og det mærkes igennem hele filmen. Skuespillet er desuden virkelig godt fra vores stjerner. Filmen er spækket med en kvalitets cast men det meste af opmærksomheden er rettet mod John Dillinger og her er Johnny Depp fremragende. Det er måske lidt blevet glemt de senere år via mere letbenet underholdning som Pirates-filmene, men Johnny Depp er en af sin generations bedste skuespillere, og en rolle som denne er han skabt til at spille. Han spiller Dillinger med en selvtillid og et glimt i øjet det er umuligt ikke at blive revet med i historien. Lidt det samme kan siges om Christian Bale. Skønt hans rolle i denne film ikke er så stor som denne anmelder havde regnet med, er det rart at se Bale for alvor spille skuespil igen, efter hans lidt ensidige præstation som John Connor, tidligere på sommeren. Resten af rollefordelingen er ligeså fremragende. Det er ikke der filmens svagheder er.
”Public Enemies” er en film der i et lidt bedre sommerfelt, måske var blevet glemt hurtigere end som så. Men i en sommerperiode, der mest af alt har været hjernetom underholdning skyder den til top som en af de film man sagtens kan smide en 80-90 kroner for at se. Der er ikke meget nyt under solen, men det er intelligent, underholdende og interessent.

Titel: Public Enemies
Original Titel: Public Enemies
Premieredato: 3. juli 2009