Pulp Fiction - re-premiere

25. juli 2019 af Marco Sebastian Bentsen

6 stjerner Skriv en kommentar

Pulp Fiction - re-premiere billede

Kultfilmen over alle er tilbage!

Denne legendariske film af Quentin Tarantino får nyt liv i biograferne, hvilket man ikke kan undre sig over. I ”Pulp Fiction” følger vi flere historier som krydser hinanden på forskellige tidspunkter, imens det forekommer ikke-kronologisk. Undervejs i filmen følger vi de to lejemordere Jules(Samuel L. Jackson) og Vincent(John Travolta) på vej til et job. Vincent udtrykker urolighed pga. en senere opgave for sin chef Marsellus(Ving Rhames), hvor han får til job at underholde Marsellus’ kone(Uma Thurman). Et job der kan koste Vincent sit liv. Udover de to lejemordere følger vi også bokseren Butch(Bruce Willis) og hans flugt fra Marsellus, efter Butch tager en dramatisk beslutning i en aftalt boksekamp. Dette er blot et udsnit af ”Pulp Fiction” i sin blodige og tragikomiske verden.

Præstationer af Hollywoodstjerner
Rollelisten indeholder flere markante navne som udfører opgaven til et 12-tal. Samuel L. Jackson leverer en af sine bedste præstationer, John Travolta er i sit es og Uma Thurman viser hendes topniveau. Alle karaktererne i filmen er gennemførte, og netop dette oplever man sjældent i en Hollywoodfilm.

Tarantinos juvel
”Pulp Fiction” vil højst sandsynligt være i de fleste filmelskeres top 10, og det er ikke uden grund. Tarantinos film er gennemført og har været en tydelig inspirationskilde til flere film i de seneste to årtier. Kendetegnene for Tarantinos film er den store mængde dialog og pludselige blodsudgydelser, hvilket man enten er fan af eller uforstående overfor. Personligt mener jeg hans stil er imponerende, og ”Pulp Fiction” er hans bedste film. Filmens karakterer har stærke personligheder og styrkes af den gennemførte dialog.

Hollywoods gyldne årti
”Pulp Fiction” er fra 1994, og netop dette årti var Hollywoods allerbedste. Fra denne periode finder vi film som: ”Fight Club”, ”Seven”, ”The Big Lebowski”, ”The Shawshank Redemption” osv. Listen kunne foresætte i en evighed, men dette undertegner bare den fantastiske periode. Det var en tid, hvor man ikke behøvede højtteknologiske midler til at skabe underholdning, men kunne kreere det gennem komplekse handlinger og fremragende skuespil. Disse film vil aldrig blive glemt.

Det var skønt at se ”Pulp Fiction” på det store lærred og bl.a. opleve Samuel L. Jackson citerer Ezekiel 25:17. Det er en oplevelse der kan anbefales for fans af Quentin Tarantino og alle filmelskere. Filmen er så gennemført, at jeg kun kan nævne et par håndfulde film på samme niveau. Den er underholdende, charmerende og chokerende. ”Pulp Fiction” er en god opvarmning til den kommende ”Once Upon a Time in Hollywood” af selvsamme Tarantino. Tarantino modtog flere minutters bifald, og filmen rygtes til at være af samme klasse som ”Pulp Fiction”. Se den!

Titel: Pulp Fiction
Original Titel: Fiction
Premieredato: 25. juli 2019