Quadrophenia

25. september 2006 af Steffen Damkjær Moestrup

Quadrophenia billede

Drengerøve. Bandekrig og utilpassede unge er hovedingredienser i Franc Roddams solide snapshot af 1960’ernes London.

Jim tilhører de, som kalder sig mods. Klædt i grønne parkaer tøffer de rundt på deres grinagtigt gejlede Lambretta-scootere i jagten på piller, damer og den evige nat. Overfor dem er rockerne; læderklædte, på motorcykler og med hang til at smadre mods.

Men det er heldigvis ikke alt. Franc Roddams sindrige 1960’er-studie er nemlig meget andet end en lemfældig bandekrig. Jim har således et ben i hver lejr, på grund af sit gamle venskab med Kev (der er rocker) og på grund af den tvivl, der konstant nager ham. For måske har faren ret, når han siger, at gruppelivet kun gør, at man undgår at tænke selv. Og hvis der er noget Jim vil, er det jo at være unik.

Roddam formår at skildre gruppedynamikken og de utilpassede unge med stor troværdighed og indlevelse. En uhyre velskrevet manuskript og pragtfulde præstationer af skuespillerne driver filmen frem. Især Phil Daniels indlevelse som Jim er noget nær det perfekte. Scenen, hvor Jims elskede scooter smadres af en tilfældig postbil sidder stadig kroppen efter filmen.

Quadrophenia rammer tiden på kornet. LP’erne er her – og gerne med The Who (filmen er delvist baseret på The Who-albummet af samme navn), Yardbirds eller Ready Steady Go. Til festerne danses der i oplyste stuer, mens der kneppes løs i mørket. Colaer drikkes i flaske – og med sugerør. På drengeværelset hedder nøgne damer side og side med aktivistiske artikler, og når weekenden er ovre hærger tømmermændsmandagen på jobbet.

Det er alt sammen vældig sammensat og troværdigt. Filmens styrke, detaljerigdommen, er dog samtidig dens svaghed. For handlingen har det med at stå gevaldigt i stampe. Slice of life-tilgangen bliver for realistisk. Der går simpelthen for meget hverdag i den. Langsommeligheden har muligvis ikke været noget problem i 1979, men i dag virker den altså til tider for fragmentarisk, uden at der bliver en mening med det. Det til trods er Quadrophenia bestemt et kig værd. Og krydsklipningen mellem et samleje i gyden og et stor-slagsmål ved Brightons kyst går stadig rent ind.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal.

Titel: Quadrophenia
Original Titel: Quadrophenia